سفر - کوچ سرفینگ - تجربه متفاوت

سفر - کوچ سرفینگ - تجربه متفاوت

این وبلاگ صرفا ماحصل تجربیات شخصی من است ... لطفا برای برقراری هرگونه ارتباط صرفا از قسمت نظرات استفاده بفرمایید
سفر - کوچ سرفینگ - تجربه متفاوت

سفر - کوچ سرفینگ - تجربه متفاوت

این وبلاگ صرفا ماحصل تجربیات شخصی من است ... لطفا برای برقراری هرگونه ارتباط صرفا از قسمت نظرات استفاده بفرمایید

سفر به باکو آذربایجان در یک نگاه

باکو مروارید قفقاز:


از آذربایجان به عنوان سرزمین آتش یاد میشه (به نقل از دوستان کوچ سرفینگ باکو ) و باکو پایتخت آذربایجان که قبلا بادکوبه گفته میشد مشتق شده از کلمه Badu Kuba بادکوبه هست که به معنی سرزمین بادهست .آذربایجان ثروتمندترین کشور قفقاز و باکو هم بزرگترین شهر قفقازه  ،برگزاری مسابقات  Eurovision یوروویژن هم یکی از اتفاقات مهم در دهه گذشته برای مردم باکو و کشور آذربایجان بوده است

باکو پایتخت کشور آذربایجان و همسایه شمالی ایران که زمانی نه چندان دور جز ایران بوده ، که میتونه بعنوان یکی از مقاصد گردشگری  محتمل برای ما ایرانیها محسوب بشه ، اساسا این کشور جزء کشورهای گران دنیا محسوب میشه و بعنوان  کشور  چهل و هشتم در رنکینگ کشورهای گرون قرار داره ولی با اندکی برنامه ریزی میشه یک سفر ارزون رو طراحی کرد ... زمانیکه ما برای این سفر برنامه ریزی کردیم ( اواخر تابستان 1391) قیمت دلار حدود 1700 تا 1800 تومان بود و مانات در حد 2850 بود جالب اینکه وقتی داشتیم دلار میخریدیم قیمتها برامون خیلی گرون به نظر میرسید ولی غافل از اینکه تا چند ماه بعد آرزوی این قیمت رو خواهیم داشت !

 Qepik ،   لازم به ذکره واحد پول این کشور مانات هست و ارزشش تقریبا در حد یورو هستهم پول خرد مانات هست ...


 

در این پست بطورخلاصه نگاهی گذرا به این سفر خواهیم کرد و گزیده های که شاید مفید باشه


نحوء اخذ ویزا توریستی یک ماهه:

هزینه اخذ ویزا از طریق آ‍ژانس های مسافرتی به مبلغ 120هزار تومان بود! و برای صرفه جویی ما 3 نفر با یک ویزا اقدام کردیم به ازای هر نفر اضافی در پاسپورت مبلغ 10 هزار تومان

زمان تقریبی اخذ ویزا کمتر از 15 روز از طریق کنسولگری آذربایجان در تبریز یا سفارت آذربایجان در تهران

یک قطعه عکس پرسنلی (ولی در ویزای صادر شده از عکسها استفاده نکردند(

علاوه بر این هزینه رسمی مقادیری هم باید در مرز به ماموران دولتی بعنوان عوارض غیر رسمی پرداخت کنید! پرداخت این مبالغ کاملا روتین هست و پیشنهاد میشه بدون مقاومت پرداخت بشه معمولا در 2 یا 3 مرحله این مبالغ از مسافرین ایرانی اخذ میشه که ممکنه تا 30 -50 هزارتومان هم برسه ، که بستگی به شانس شما و مامور مرزی داره !

البته عوارض خروج از مرز زمینی آستارا  در طرف ایران هم به ازای هر نفر 11000 تومان بود و مقادیری هم جهت عوارض شهرداری و هلال احمر به صورت جداگانه دریافت میشه

زمان انجام فرآیند خروج از کشور بستگی به روز هفته داره معمولا در جمعه ها بدلیل تردد ساکنین مرزی بسیار شلوغ تره  پیشنهاد میشه عوارض خروج از کشور رو در شهر خودتون پرداخت کنید چون بیشترین معطلی رو باید در باجه بانک مستقر در گمرک متحمل بشید چون یه کارمند پاسخگوی همه مسافرین خروجی هست و این خیلی وقت گیر بود.

راههای دسترسی به باکو:

( هوائی ، زمینی با اتوبوس ، زمینی با ماشینهای کرایه ای لب مرز، خودرو شخصی و راه آهن)

سفر هوائی به باکو حدود یک ساعت طول میکشه علاوه بر هواپیمایی ایران ایر شرکت  Azal هم پروازهای منظمی ازتهران داره.

سفرزمینی با اتوبوس هم از ترمینال غرب امکان پذیره گزینه دیگه هم  تبریزه که برای باکو اتوبوس مستقیم داره قیمت بلیط اتوبوس از تهران نفری 85000 تومان بود! ( قیمت مربوط به بهار 91) چون در تابستان قرار بود قیمت ها تغییر کنه چون با اتوبوس نرفتیم آخرین قیمت رو نمیدونم...یکی از مشکلات سفرهای زمینی با اتوبوس(و حتی ریلی ) توقف زیاد در مرز هست چون باید مدارک مربوطه و پاسپورت تک تک  مسافرین کنترل بشه و این پروسه با توجه به تعداد مسافرین قطعا وقت گیر خواهد بود.

اتوبوس گیتی پیما (ترمینال غرب)ساعات حرکت همه روزه ساعت 15:30  


021-44668199  و  021-44668198

دو راه زمینی برای رسیدن به باکو وجود داره یکی از مرز بیله سوارکه  فاصله بیله سوار تا باکو حدود 200 کیلومتر و دیگری از مرز آستارا که فاصله آستارا تا باکو 350 کیلومتره ، ولی ما با توجه به شرایطمون و وجود دوست های خوب در آستارا  راه دوم رو انتخاب کردیم .

سفر با ماشین شخصی خودتون و کاپوتاژ کردنش اصلا توصیه نمیشه چون پلیس های بین راهی به شدت سخت گیر هستند و به پلاک های ایرانی هم حساسیت بیشتری دارند!  و احتمال جریمه های بدون علت  هم زیاده .... راننده های آذربایجانی حسابی هم ازشون میترسیدند و در جاهایی به شدت مواظب بودند ولی چون کمینگاههای اونها رو میدونند احتمال جریمه شدن کمتری دارند ...

 

قیمت بنزین لیتری 60 کوپک

قیمت گازوئیل لیتری 45 کوپک

 

گزینه بعدی قطار شب رو از آستارای آذربایجان به باکو هست بلیط قطار نفری 10 مانات است و فاصله آستارای آذربایجان تا باکو با قطار شب رو حدود12  ساعته و این زمان طولانی به نظر خسته کننده هست خرید بلیط در پایانه راه آهن درآستارای آذربایجان میسر است.

 اگه انفرادی مسافرت میکنید قطار بهترین گزینه است چون مجبور نمیشی یه ماشین دربست تا باکو کرایه کنی ...

 کرایه بنز سواری از لب مرز تا باکو      هر ماشین 60 مانات

کیفیت ماشین های لب مرز هم متفاوت هست و بعضی از ماشین ها جا دار تر و نو تر هستند

مقایسه راه های ورودی به آذربایجان :

اگه از راه هوایی به باکو برید مزایاش اینه که دردسرهای گمرگ مرزی زمینی رو نخواهید داشت و بدون برخورد با حاشیه ها به راحتی به باکو برسید ولی عوضش باید هزینه خروجی کشور بیشتر و همچنین پول بلیط بیشتری رو تقبل کنید

در عوضش اگه زمینی برید عوارض خروجی از کشور تا یک پنجم کمتر میشه که اگه تعدادمسافرین بیشتر باشه این عدد یک کم معنی دارتر میشه! در مورد کرایه ماشین و خونه هم اگه همسفرهای خوبی داشته باشید و گروه 4 نفری برید کرایه ماشین کاملا نصف میشه و مقرون به صرفه خواهد شد .


 

چرا باکو ؟

معمولا این سوال مطرح میشه که آیا باکو ارزش رفتن رو داره یا نه ؟

باید این نکته رو بگم از نظر من هرجایی برای دیدن ارزش خاص خودش رو داره ، اگه عازم باکو هستید انتظارتون بایستی  در حد باکو باشه ، اگه با سطح انتظار بالا به سفر باکو برید قطعا ازش لذت کامل رو نخواهید برد چون هیچوقت نمیشه جاذبه های توریستی باکو رو با استانبول  و مالزی و ...مقایسه کرد ! باکو باکوه! و دیدنش برای یک بار با کنترل و مدیریت هزینه ها شاید ارزش داشته باشه معمولا ارزیابی یه سفر برام بستگی کامل به جذابیت های توریستی اون نداره و یه مجموعه عوامل میتونه در میزان رضایتمندی ما نقش داشته باشه همانطوریکه قبلا هم گفتم مجموعه عوامل متعدد باعث شد که سفر باکو با یک برآیند مثبت و خوب برامون قابل دسته بندی باشه ...



کشور آذربایجان با توجه به وجود منابع بزرگ نفتی ،  پله های ترقی رو به سرعت در حال طی کردن هست و با گرون شدن قیمت نفت در این چند سال اخیر ، و وجود منابع مالی زیاد، باعث شده باکو رشد اقتصادی چشمگیری داشته باشه ولی باید به این نکته اشاره کرد که این رشد و توسعه رو فقط در باکو دیدیم و شهرهای طول مسیر اختلاف زیادی رو میشد دید ،کیفیت ماشین ها و نوع پوشش و وضعیت ظاهری این شهر ها  و مردمش ، حاکی از یک اختلاف طبقاتی شدید با باکو بود به نظر میرسید منابع اصلی درآمد این کشور صرفا در باکو خرج میشه و شهرهای دیگه از اون بی بهره هستند.

علیرغم اینکه سفر باکو میتونه یکی از سفرهای گرون محسوب بشه ولی اگه با برنامه ریزی بهتر اقدام کنیم از یک کشور گرون میشه سفر ارزون و خوبی رو تجربه کرد .


هتل ها  در باکو نسبتا گرون هستند هزینه اقامت هتلهای 3 ستاره حدود 80 الی 100 دلار میشه ولی  اگه یک کم اهل ریسک باشید می تونید یک واحد آپارتمان اجاره کنید که اگه مثل ما 2 تا زوج باشید اجاره آپارتمان 2 خوابه مبله با امکانات کامل و آشپزخونه ، میتونه هزینه ای شما رو تا اندازه زیادی کاهش بده...(البته به نظر من مشکلی نداره و اجاره روزانه آپارتمان در باکو متداول هست و حتی یکی از دوستان کوچ سرفینگی هم آپارتمانهایی رو برای اجاره پیشنهاد داده بود)

انتخاب منطقه  اسکان هم مهمه ، مناطق نزدیک ساحل ، نزدیک قیزقلعه و همچنین 22 مای جزء مناطق مرکزی  شهره که اگه بتونید اونجاها مستقربشید از کرایه های بالای تاکسی جلو میافتید. اگه تصمیم گرفتید تاکسی بگیرید تعیین کرایه و چونه زدن یادتون نره (توصیه دوستان کوچ سرفینگی )



متاسفانه باکو دفاتر توریستی که بشه ازش نقشه شهر و مترو و سایر اطلاعات لازم رو گرفت نداره و برای همین اگه از قبل اطلاعات کامل در مورد جاذبه های توریستی رو تهیه نکنید قطعا اونجا دچار سردرگمی خواهید شد اگه بتونید یه موبایل هوشمند مجهز به   GPS همراه داشته باشید خیلی خیلی خیلی موثر خواهد بود چون پرس و جوی خیابانی خیلی نتیجه نمیده چون تعداد افرادی که بتونند به زبان انگلیسی کمکتون کنند خیلی کمه ولی اگه خوش شانس باشید هموطنان تبریزی و آذری ما در شهر زیاد هستند و میشه ازشون کمک گرفت.

 

با توجه به مناقشات مرزی آذربایجان و ارمنستان گذر از مرز دو کشور امکان پذیر نیست و اگه سفر ترکیبی رو تو ذهن دارید باید مجددا وارد ایران بشید تا بتونید به ارمنستان برید  گفته میشه اگه مهر ورود ارمنستان تو پاسپورت باشه ویزای آذربایجان صادر نمیشه و یا شاید برای صدورش با دردسر توام باشه (البته این رو از بررسیهای قبل سفر متوجه شدم و خودم تجربه مشابه نداشتم)

 

سیستم حمل و نقل عمومی در باکو :

مترو در باکو:

ارزانترین وسیله حمل و نقل در باکو مترو هست که با داشتن 23 ایستگاه در 3 خط نقش مهمی رو در جابجائی مسافرین داره، درایستگاه 28 مای که در مرکز شهر قرار داره که مسافرین می تونند خطوط مترو رو عوض کنند .

و ایستگاه مرکزی راه آهن باکو هم در نزدیکی ایستگاه 28 مای هست و این ایستگاه بسیار بزرگ و پرتردد هست ، برای استفاده از مترو نیاز به خرید مترو کارت هست که قیمت کارت 2 مانات هست که تنها در ایستگاه 28 مای میشه در روز آخر کارت رو پس داد و 2 مانات رو عودت میدهند و میشه از یه کارت برای تردد چند نفر هم استفاده کرد

هزینه تک ایستگاه 15 کوپک هست ایستگاههای مهم مترو که در نزدیکی جاذبه های توریستی قرار داره شامل ایستگاه Ichari    -Sheher  , ایستگاه   Sahil و 28 May   می باشد.

اتوبوس دومین وسیله نقلیه ارزون در باکو محسوب میشه که عموما کرایه خطوط در حد 20 کوپک است که البته با توجه به مسافت در بعضی خطوط بیشتر هم میشه برای سوارشدن به اتوبوس نیازی به خرید بلیط یا کارت نیست و در موقع پیاده شدن به صورت نقدی به راننده پرداخت میشه

برای دسترسی به فرودگاه هم میشه از خط شماره 16 در کنار پارک صمد ورغون استفاده نمود ، اگه از تاکسی های غیر دربست برای رسیدن به فرودگاه استفاده بشه حدود 5 مانات هست که عموما راننده درخواست رقم بیشتری از مسافرین خارجی میکنند



زندگی شبانه در باکو :Night Life in Baku

در خیابانهای مرکزی باکو مراکز متعدد Pub وجود داره که با پخش موزیک  جوانان زیادی رو جذب خودش کرده و علیرغم اینکه آذربایجان کشوری اسلامیست ولی نوشیدن انواع نوشیدنی  مجاز هست .در مراکز پاب نوشیدنی کوچک Beerحدود 3 مانات و بطری نیم لیتری 4 مانات عرضه میشه



رستوران و غذاخوری :

برای سفارش غذای باکیفیت و قیمت مناسب  Pivnushka و  Beri Duch در نزدیکی ایستگاه مترو ساحیل و Arazدر نزدیکی میدان فواره پیشنهاد میشه البته فروشگاههای بین المللی مک دونالد و کی اف سی در مراکز اصلی شهر بالاخص خیابان خیام در دسترس هست .

انواع مختلف کباب هم درباکو میتونید تست کنید که محبوبترین کباب Saj Kabab است و معروفترین اون رستوران  Efsane ارائه میکنه  که برای دو نفر یه چیزی حدود 25 تا 30مانات میشه !


خوراکی و سوغاتی معروف باکو :

قطاب و شور از محبوبترین خوراکی های محلی باکو هست Gutab & Shor

برای اینکه قطاب با کیفیت خوب رو تست کنید باید به میدون 28 مای برید و مکانی که Nenemin Tendiri  نامیده میشه بهترین قطاب رو در باکو ارائه میده قیمت قطاب 30 کوپک بیشتر نیست

و shorرو میتونید تو بازار پیدا کنید که با ترکیبی از سبزیجات درست میشه

 

نکته مهم : دونستن زبان ترکی و آذری خیلی مهم و تاثیر گذاره در غیر اینصورت مثل ما باید یه دیکشنری داشته باشید

راستش فرهنگ لغات ضروری من در این سفر این مجموعه کوچک بود که از دوستای آستارایی پرسیده بودیم  البته امیدوارم دوستان آذری زبان اشتباهات ثبت شده رو به بزرگی خودشون ببخشند

 

ما میخواهیم بریم         .... Biz isterikh gedakh

 

کرایه  چقدر میشه ؟        ......Na ghad verajaghok?

 

این چنده ؟         ..... ..............Na cha di?

 

چقدر تخفیف میدی؟  ........Na ghad che ghor sooz

 

.... کجاست ؟  ............Har da di

 

کوچه ........................kooche    

 

خیابان    ......................Khyaban

 

راه آهن    ..........Demir yoli

 

مترو      ...................metro

 

ساحل          ..............Sahil

 

چیه؟  ...............Na man na           

 

من ترکی کم میدونم ......mani turki az biliram

 

نمیدونم       .........bil miram

 

بیمارستان    ..... khaste khane

 

قلب       ..........orak

 

نداریم      .............yokh du

 

باغشلار



با توجه به اینکه این نگاه اجمالی به سفر باکو بدون ویرایش تقدیم شما شده امیدوارم کمی و کاستی رو ببخشید و شاید در کامنت های شما نکات تکمیلی رو یادآوری کنید که برای سایر دوستانی که عزم سفر دارن بتونه مفید باشه....

 

نظرات و اطلاعات سرکارخانم مرضیه ( یکی از خوانندگان محترم وبلاگ) که در سال 2016 به باکو سفر کرده بودند :
 سلام
اطلاعات خوبی در مورد باکو نوشتین، من دیروز از بامو برگشتم و متاسفانه تجربه خوبی از این سفر نداشتم ، ولازم میدونم اینو با هموطنان به اشتراک بذارم، من از طریق شرکت توریستی ایسان با سه تا از دوستان بهراین سفر رفتیم، متاسفانه برنامه ریزی تور اصلارمناسب نبود طوریکه برای یک روز به ما گفتند که گشت شهری داریم ونفری ١٥ دلار از ما خواستن ،اما برای گشت شهری فقط مارو برای دیدن ساختمان حیدر علی اوف سنتر اونهم از بیرون بردن و گفتن برای دیدن داخلش کع یه موزه هست باید صبح بیایین و بعد هم پس از کلی معطلی و زیر بارون گذاشتن مردم مارو توی یه میدونی پیاده کردن و گفتن یکساعت دیگه بر میگریم و برتون میداریم، این شد گشت شهری با نفری ١٥ دلار که به راحتی شما برای خیابون گردی با ٥ منات میتونین سرو ته قضیه رو هم بیارین ،غذایی هم که برای روز اول به عهده تور بود به حدی شور بود که اصلا قابل خوردن نبود، رفتار مردم هم بطور کلی تند وخشن بود بخصوص تو فرودگاه و کلی معطلی چه از جانب هواپیمایی اتا و چه از طرف بخش کانترهای پروازی ، با وجودی که خودم اذری زبان هستم اصلا از رفتارشون خوشم نیومد و هنوز اینا ظرفیت پذیرش توریست رو ندارن و بخصوص هم از ایرانیا خیلی خوششون نمیاد،به هر حال به دوستانی که قصد سفر را دارن پیشنهاد میکنم جای دیگری رو برای سفر انتخاب کنند چون قیمت ها هم تو این شهر خیلی بالاست و اصلا با ترکیه قابل مقایسه نیست، ما تو هتل ٥ ستاره حیات بودیم که کیفیت نسبتا خوبی داشت ، و تنها دلخوشی سفر محسوب میشد ، من که متاسفم از رفتن به باکو

 

نظرات 58 + ارسال نظر
باران چهارشنبه 11 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 04:42 ب.ظ http://hoqoqdanan.blogsky.com

نکته جالبی که باکو داره در قوانینشه که در قانون اساسیش امده
کلیه افرادی که در باکو در حال حاضر نفس میکشند اذربایجان ای میباشد ملیتشان
یعنی همه را به یم چشم مجازات میکنند

جالب بود .... نمی دونم این نکته ای که فرمودید فقط در زمینه مجازات و اینجور چیزها هست و یا شامل بیمه و تامین اجتماعی هم میشه !
با تشکر

رضا پنج‌شنبه 12 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 09:21 ق.ظ http://safarbedigarsu.blogfa.com

سلام
با توجه به سفر کوتاه شما، نکات کاربردی و خوبی رو ارائه دادید.
موفق باشید

سلام .... از اظهار نظر شما ممنونم

هادی جمعه 13 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 01:01 ق.ظ

ممنون بابک جان...

توی این کسادی و بی مطلبی وب بلاگ های سفر نامه ای ...که قطعا به خاطر گرونی ارزه واقعا ممنون که به روز کردی ...

سپاس

سلام هادی عزیز

این سفرهای آخر ماحصل ذخیره ارزی هست که در صرفه جویی سفرهای قبلی پس انداز شده بود چون با دلار 3500 تومانی یا گاهی بیشتر! واقعا سفر کردن خیلی سخته...

shahram جمعه 13 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 02:03 ق.ظ

khosh bashi refigh

سلام مرسی از بازدیدت ....

علی شنبه 14 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 09:29 ب.ظ http://ali1341.blogfa.com

سلام بابک جان
انتخاب وبلاگ زیبای شما را در کنار وبلاگ های برتر تبریک می گویم انشاالله در زندگیتان موفق و پیروز باشید.و همچنین تشکر از اظهار لطف شما ،در ضمن شما را لینک کردم
با تشکر علی

سلام علی آقا .... متشکرم موفق باشید

دانیال یکشنبه 15 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 03:01 ق.ظ http://refereeing2006.blogfa.com

taze migan gehymate bilit havapeyma ham ba arze 3600 hesab mishe!!!!!

آره ... دیروز این خبر رو شنیدم .... واقعا تاسف آوره ... معلوم نیست این قطار بدون ترمز کجا داره میره ! البته راننده اش قبلا گفته بود که ترمز نداره!

کرمانشاه-طاقبستان/تکیه معاون الملک چهارشنبه 18 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 09:11 ق.ظ

سلام دوست عزیزم بسیارعالی بود.

مرسی از حسن توجه شما ...

علی چهارشنبه 18 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 09:41 ق.ظ

ممنون، این راهنماهای جمع و جوری که در انتهای هر سفر می نویسید خیلی ارزشمنده. به امید روزهای بهتر برای هممون

سلام این جمع بندی به درخواست و راهنمایی بازدیدکننده های محترم وبلاگ بود که انجام وظیفه شد...

الهام چهارشنبه 18 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 11:54 ق.ظ http://www.nomadictourism.blogfa.com

سلام روز خوش
ممنون از اطلاعاتتون

سلام خانم الهام .... تشکر از بازدیدتون ... پیگیر نوشته های شما در بمبئی هستیم ....موفق باشید

کرمانشاه-طاقبستان/بیستون کرمانشاه شنبه 28 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 10:26 ق.ظ

سلام.بسیارعالی.
این وبلاگ من خوشحال میشم که بهم سربزنی.وبلاگم جدیداما پر محتواس.موفق باشی
http://kermanshah29.blogfa.com

تبریک میگم ... موفق باشید

حانیه یکشنبه 29 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 10:56 ب.ظ http://gozargah61.blogfa.com/


سلام.گروه ما 11 نفره بود.همه ما یک جوری با لیدر گروه دوست بودیم و همه پل ارتباطیشون با لیدر بود.حتی غیر از یکی دو نفر تو گروه باقی گروه همدیگر رو نمی شناختن و اولین بار بود که با هم همسفر می شدیم.البته دو نفر از همسفرهای ما در نایروبی به ما ملحق شدند که از مشهد می آمدند و یک نفر دیگه که آن هم مشهدی بود و در فرودگاه نایروبی به ما ملحق شد.باقی گروه در تهران و از فرودگاه امام با هم همسفر بودیم.

سلام دیگه داشتم از شنیدن پاسخ شما ناامید میشدم .... مرسی از توضیحات شما

شیما و علی دوشنبه 30 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 02:19 ب.ظ http://malish.blogfa.com

سلام بابک عزیز
فوق العاده بود. همچنین تشکر ویژه داریم از مطالب هندت که خیلی بکارمون اومد.
موفق باشی

سلام خوش گذشت ؟ خواندن سفرنامه هند شما بعد از ثبت خاطرات طلائی سفر به اروپا میتونه خیلی جالب باشه چون قطعا تجربیات متفاوتی رو از این سفر کسب کردید

فرشته جمعه 4 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 11:13 ب.ظ http://orangebackpack.blogfa.com/

درود آقا بابک.
مرسی از اطلاعات مفید...
معنی باکو رو نمیدونستم.
عکسها زیاد نیست ولی به نظر میرسه خیابونهای بافت قدیمی سنگفرش های کهنه رو حفظ کردند درسته؟

سلام ... یه قسمتی از باکو که بهش ایچیری شهری یا همون شهر قدیم باکو گفته میشد و جزء میراث فرهنگی هم بود خونه ها و بافت قدیمی رو حفظ کرده بودند و تردد ماشین ها هم محدودیت داشت در ورودی شهر قدیمی یه گیت بازرسی وجود داشت و به هر ماشینی اجازه ورود داده نمیشد ...

عباس هاشمی شنبه 10 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 06:20 ق.ظ

با سلام خیلی جالب بود وقابل استفاده فقظ ازت یه سوال داشتم پاسپورت من مهر ارمنستان خورده بااین وضع من نمی تونم به باکو بروم؟ باتشکر

سلام راستش من هم شنیده ام ... اما عدم صدور ویزا 100 درصد نیست شاید اگه پاسپورتتون مهرهای متعدد داشته باشه و ثابت بشه شما کثیرالسفر هستید کمتر گیر بدهند!

روزبه پنج‌شنبه 17 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:50 ب.ظ

سلام

ممنون از یادداشت مفیدتون.
من چطور می تونم برا ویزا اقدام کنم؟ کدوم آژانس با این قیمت ها کار می کنه؟

با تشکر فراوان

سلام روزبه عزیز راستش در مورد قیمت ها که باید به عرض برسونم قیمت ویزا با توجه به قیمت ارز تغییر میکنه اون قیمت ها با دلار 1800 تومانی بود الان قطعا با دلار 3200 تومانی خیلی گرونتر خواهد بود !

[ بدون نام ] شنبه 6 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 06:24 ق.ظ http://fb.fuadbrk

سفرنامه زیبایی بود ...
برای منی که در حسرت دیدن سرزمین اجدادم هستم خیلی زیبا بود ...
در ضمن , آستارا اینور و اونور در یه شهر واحد بوده و طی عهدنامه معروف نصف شده ...
70 درصد آستارا در آذربایجان هست و 30 درصد در آستارا ...
از بد شانسی من! پدربزرگم اومده آستارای ایران

به هر حال خیلی اطلاعات گرفتم از نوشتتون ...

موفق و سربلند باشید - فواد هستم از آستارا اینور

سلام دوست عزیز ... راستش به نظرمن آستارای ایران بزرگتر و بهتر از اونطرف بود و نوع پوشش مردم و وضعیت ساختمانها خیلی برتر از طرف ایرانی نبود ولی باکو اختلاف بسیار زیادی با سایر شهرها داشت و پیشرفت و اثر پول نفت رو بیشتر میشد لمس کرد...
تا جائیکه من میدونم ، شما که ساکن آستارا هستید باید بتونید تا یه محدوده ای از مرز بدون پاسپورت و با داشتن مجوز مخصوص و در زمانهای محدود تردد داشته باشید!

[ بدون نام ] شنبه 13 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 03:24 ق.ظ

بله میشه , ولی به شرطی که مشمول سربازی نباشی

سربازی رو دیگه باید یک کاریش بکنی!

Bij شنبه 25 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 03:00 ق.ظ

Salam,mikhastam bebinam amniat shahr va jadeha az che gharare,ma gharare ba chand ta az dostaie akasemoon zamini berim,va khob amniat avalin chize ke baraye ma moheme,chon ba tajhizate akasi mirim,,dorbina va chandin ta lens mokhtalef darim,aya az did shoma moshkeli pish nakhahad amad babate inlavazem,chon inke neveshte bodid be police labe marz bayad reshve ghanoni pardakht konim ,rastesh kami negaran konande be nazar miresid,in mozo kheili baraye man va dostam moheme,ba tashakor

سلام دوست عزیز با توجه به اینکه ما بصورت خانوادگی به این سفر رفته بودیم هیچ مورد ناامنی خاصی رو ندیدیم و مسئله رشوه مرزی هم موضوعی بود که کاملا روتین و قابل پیش بینی بود !
فقط دوستانی که با ماشین شخصی سفر کرده بود مشکلات زیادی رو با پلیس راه داشتند و میگفتند پلیس الکی اذیت میکنه!
همانطوریکه در یکی از متن ها اشاره کردم پلیس داخل باکو برخلاف پلیس مرز بسیار مودب بودند...
ولی در هرصورت در هر سفر خارجی و محیط ناشناخته باید جوانب احتیاط رو رعایت کرد و در انتخاب سوژه های عکاسی به فرهنگ بومی محل توجه کرد چون به غیر از باکو در مسیر راه مردم بومی خیلی روزآمد به نظر نمیرسیدند و محیط کاملا روستایی بود
در محلهای مرکزی شهر باکو ، حتی در شب ها هم مورد ناامنی ما ندیدیم و حضور خانواده ها در اطراف خیابان ساحیل و نقاط مرکزی نشون ازامنیت نسبی شبونه اونجا داشت

مکیال یکشنبه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 06:02 ب.ظ http://http://nokatearzeshmand.mihanblog.com/

باتشکر از توضیحات زیباو روان

سلام خیلی خوش اومدید... ممنون از اینکه نظر گذاشتید

افسون یکشنبه 15 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 09:49 ق.ظ

سلام اقای بابک ممنون از اطلاعات خوبتون .امیدوارم همیشه سالم وبه سفر باشید.

سلام افسون خانم ... ممنون از اینکه وقت گذاشتید و در قسمت نظرات یادداشت کردید ... میدونید که برای نویسنده های وبلاگ نظر مخاطبین خیلی مهم است و این ما رو به ادامه نوشتن تشویق میکنه و انرژی مثبت میگیریم ...

نرگس صادقی یکشنبه 29 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 03:16 ب.ظ

سلام . بی نهایت سپاسگزارم از به اشتراک گذاشتن دقیق تجربه های سفرتون با ما . در این روزها که برخلاف دنیا و ارزشمندی اطلاعات در سفر ، ایرانی ها صرفا با خرج های بی حساب کتاب و بدون هدف گذاری صحیح سفر می کنند پیدا کردن وبلاگ شما مثل پیدا کردن جواهری گرانبها برای من ارزشمند بود. امیدوارم همواره سفرهاتون پر باشه از تجربه ها و حس های قشنگ . ممنون از تمام اطلاعات صحیح و دقیق و خوبی که می دهید .

سلام خانم صادقی این نظر لطف شماست .... انتخاب سفر و نوع اون هم مثلا سایر انتخاب ها با توجه به خصوصیت فردی افراد ، نوع انتظارات ، نوع سلایق و ... متفاوت هست
شاید آشنایی با سیستم CS و میزبانی با افرادی که دنیا رو از زاویه ای دیگر نگاه میکنند و تجربه های متفاوتی داشتند بر ما تاثیر مثبت گذاشت و برای تجربیات متفاوت ما رو آماده کرد...
همانطوریکه ما از اطلاعات و تجربیات دیگران استفاده میکنیم ، به اشتراک گذاری تجربه های خودمون حداقل کاری هست که میشه انجام داد...
ممنون که وقت گذاشتید و نظر دادید چون این نظرات انرژی مثبتی هست که ما رو به ادامه راه دلگرم میکنه ...

korush دوشنبه 30 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 06:16 ب.ظ

سلام ، آقا بابک عزیز ممنون از این وبلاگ زیبا ، من قصد دارم با خانواده اواخر تابستان امسال با ماشین شخصی و خانوادگی به باکو بروم . اطلاعات جدیدی دارید ی، نقشه راههای آذربایجان آدرس کلابهای خانوادگی و آدرس بازارهای قیمت مناسب . ...... که اگه براتون مقدور بود برام اسمیل کنید. سپاسگذارم.

سلام جناب کوروش ...اطلاعات من هیچکدام جدید نیست و همش مربوط به همون تاریخ سفر هست ولی سفر با ماشین شخصی اصلا توصیه نمیشه چون پلیس راه آذربایجان به شدت اذیت میکنه ...
ماشین رو آستارا پارک کنید اونطرف مرز ماشین فراوان هست و به راحتی میتونید دربست و با آرامش به باکو برید در خود باکو هم مترو هست و راحت و ارزونه
اگه خواستید شماره موبایل راننده های ما رو که مطمئن بودند رو بهتون بدم اونها محل اقامت رو هم به شما پیشنهاد میکنند...
بهترین نقشه رو هم میتونید از طریق گوگل مپ و جی پی اس موبایل یا تبلت ره گیری کنید واقعا کار تون رو راه میاندازه
بقیه اطلاعات هم در پست های مربوط به باکو هست..
خوش بگذره

[ بدون نام ] دوشنبه 27 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 03:24 ق.ظ

سلام. من ایستارایی ام . میخام کارامو ردیف کنم برم بکو زندگی کنم. داشتم تو گوگل درباره باکو و ویزای اون سرچ میکردم که وبلاگتون رو پیدا کردم. اطلاعات خوبی بود .ممنون به دردم خورد

سلام خوشحالم که اطلاعات اندک ما برای شما مفید بود...

ali چهارشنبه 29 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 04:40 ب.ظ

salam. mamanoon az matalebetoon.
mikhastam bebinam dallal haii ke goftid bad az marz hastand mitoonan aparteman ejare konan vaseye maa ya na?
aslan ghabele etemaad hastand?
mamnoonam

سلام ممنون از بازدید شما

بطور روتین راننده های مرزی که شما رو تا باکو میبرند خونه های اجاره ای به شما معرفی میکنند

و در اکثر موارد آدمهای کلاه برداری نیستند و کلا مردم آذربایجان به استثناء پلیس لب مرز آدمها ی ساده و سالمی به نظر میرسند ولی متاسفانه در سالهای اخیرا بدلیل رفتار سود جویانه هموطنان ایرانی ما بر علیه اونها ، اندکی شرایط رو تغییر داده

علیرضا علی نیا چهارشنبه 29 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 04:41 ب.ظ

سلام آقای بابک عزیز.
ابتدا یه تشکر ویژ ازتون میکنم بابت این همه مطالب مفیدی که در اختیار ما قرار دادین
آقای بابک سوالی که داشتم این هست که شما چگونه با دوستان کوچ سرفینگی تعامل برقرار میکنید؟ (یعنی وب سایت خاصی یا یه صفحه مخصوص در فیس بوک ویا ...)
من برای اولین بار قصد سفر به دبی رو دارم اگه بتونید یه راهنمایی از کوله بار تجربتون به بنده بفرمایید خیلی خیلی ممنون میشم.
با تشکر .

سلام علیرضای عزیز

ممنون از بازدید شما

در پست های مختلف به این سوال پاسخ دادم

و در قسمت نظرات دوستان سوالاتی اینچنینی داشتند

2 لینک زیر

را مطالعه کنید اگه سوالی داشتید از قسمت نظرات در خدمت شما هستم

http://travle.blogsky.com/1390/12/02/post-28/
http://travle.blogsky.com/1390/05/01/post-14/

تجربه کوچ سورفینگ مالزی - Couchsurfing - سفر - کوچ سرفینگ - تجربه متفاوت

ممنون

ناصر دوشنبه 3 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 02:36 ب.ظ

سلام خدمت شما دوست عزیز و‌ممنون بخاطر اطلاعاتی که از این سفر گذاشتید خیلی جامع بود و من با دقت خوندم.راستش من زمینی چند بار به ترکیه گرجستان و ارمنستان سفر کردم با ماشین شخصی و تقریبا بدون دردسر این کارو انجام دادیم منظورم زمانی بود که با ماشین خودمون تردد میکردیم.امسال تصمیم گرفتیم به آذربایجان سفر کنیم با ماشین شخصی و با یک جستجو در اینترنت متوجه شدم که انگار سفر با ماشین شخصی به آذربایجان توصیه نمیشه و کسانی که ویزای ارمنستان دارند نمیتونن به آذربایجان برن.البته از یک تور سوال کردم و گفتند اگر زمانی که ویزا صادر میشه هیچ‌مشکلی نداره ولی بازم خوندم یک نفر که با داشتن ویزای آذربایجان وارد کشور شده بود ولی پلیس کشور زمانی که پاسپورت این بنده خدا رو‌چک کرده بود و‌ اونو با وجود داشتن ویزا برگشت داده بود فقط بخاطر اینکه ویزای ارمنستان داشته.میخاستم لطف کنید اگر آشنا دارید اینو برای من بپرسید و یک نظر هم درباره نوشته هام بدید.خیلی ممنونم

سلام ..راستش ما قبل از ورود به آذربایجان ویزای ارمنستان تو پاسپورتمون نبود و قبلا به این موضوع واقف بودیم ! ولی کلا پلیس مرزی و جاده ای آذربایجان دچار فساد زیادی هست و در روز روشن رشوه میگیرند و حتی دوست باکویی ما که از اعضای CSبود از فساد شدید و رشوه خواری در آذربایجان گله میکرد ...
با وجود این چنین فضایی داشتن ویزای ارمنستان در پاسپورت یک کم شرایط رو ریسکی میکنه ولی اگه موفق بشید ویزا بگیرید لب مرز رو میشه با زیر میزی حل و فصل کرد ( البته یه حدسه !)
پلیس راه مسیر آستارا تا باکو هم حیلی گیره تا جایی که راننده های خطی هم حسابی ازشون میترسیدند !!
امیدواریم شرایط خوبی براتون توی این سفر رقم بخوره ...
موفق باشید

سپیدار سه‌شنبه 14 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 09:57 ق.ظ http://www.khaterati.blogfa.com

سلام دوست عزیز !

راستش وضعیت زندگی توی افغانستان مشکل شده و از طرفی وضعیت زندگی توی کشورهای همسایه مثل ایران و پاکستان هم برای افغانستانی ها مشکل شده. با یه آژانس مسافرتی توی ایران صحبت کردم (فعلاً کابل هستم) و گفت با اخذ مبلغ 2000 دلار برامون دعوت نامه آذربایجان رو می گیره و گفت که یک تعداد افغانی هم تو آذربایجان زندگی می کنن. این موضوع درسته؟ به نظرتون هزینه زندگی یه خانواده 7 نفره تو آذربایجان حدوداً چقدر میشه؟ (به دلار بگید لطفاً). وضعیت کار و بار چطوره؟ با 15 الی 20 هزار دلار میشه یه کار و بار راه انداخت که زندگی یه خانواده هفت نفره رو جواب بده؟ آزانس مسافرتی گفت دفاتر سازمان ملل در باکو وجود دارن که برای ساکنان کشورهایی مثل افغانستان و پاکستان اقامت میدن. امیدوارم در این مورد هم اطلاعات داشته باشید. بعداً بهتون سر میزنم. امیدوارم بتونید جواب سوال هام رو تا اندازه بهم بدین. سپاس

سلام کلا آذربایجان کشور گرونی محسوب میشه با توجه به اینکه ارزش پولشون مانات اندکی قوی تر از یورو هم هست ... برای پاسپورت ایرانی نیازی به دعوتنامه نبود و با پرداخت پول ویزا براحتی ویزا صادر میشد ... کلا ما یک هفته باکو بودیم اونهم فقط یک بار ! بنابراین مرجع خوبی برای پاسخگویی به سوالات تخصصی شما نخواهیم بود...
خیلی خوش آمدی

سپیدار شنبه 18 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 09:30 ق.ظ http://www.khaterati.blogfa.com

ممنون

خوش اومدید

علی یکشنبه 26 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 01:41 ب.ظ http://WWW.abroonsanat.com

سلام
مطالب رو مطالعه کردم، واقعا ممنون از اطلاعات مفیدی که ثبت کردید
به شدت نیاز داشتم
سپاسگذارم

سلام ... خوشحالم که براتون مفید بوده ...

راحیل یکشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 07:07 ب.ظ

ممنون. خیلی جامع بود

سلام ... خوشحالم که مفید بود...

سعید دوشنبه 25 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 06:26 ب.ظ

با سلام
فوق العاده زیبا واز همه مهمتر مختصر ومفید سفر نامه نگارش شده ودلنشین موفق باشید .
7 یا 8 سفرنامه خوندم تا به شما رسیدم هیچکدام حرفی برای گفتن نداشتند وپیشنهاد می کنم سفر نامه باکو رو در سایت لست سکند ثبت کنید بنظرم جایزه بهترین سفر نامه به شما برسه

سلام نظر لطف شماست ... انشاء الله اگه کمبود وقت اجازه بده ...

علی یکشنبه 20 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 07:04 ب.ظ

من از سخت گرفتن اونا خوشم میاد برای اینکه در چنین جامعه ای اگه به کسی سخت نگیری قانونو کلا میزارن زیر پا اون وقت هم میگن تو کشور قانونی وجود نداره.

سلام .... خوش اومدید ممنون از به اشتراک گذاری نظرتون

bets سه‌شنبه 12 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 02:58 ب.ظ

سلام به آقای بابک
ممنون بابت اطلاعات خوبی که اینجا گذاشتین، راستش از اونجائی که به مدت یک ماه کلید منزل یکی از آشنایان از اواخر خرداد در شهر باکو دستم هست با دوستان تصمیم گرفتیم یک چند روزی بریم اونور اما هر چی تحقیق کردم هم مسیر قطاری وجود نراده هم به کشتی مسافری اجازه نمیدن برای پهلو گرفتن در اسکله- وقت شما رو گرفتم اگه اطلاعات دیگه ای دارین به من بدین و منظور شما از خط قطار چی بوده چون راه آهن ایران میگه کلا چنین مسیری نداریم
ممنون از وقتی که میگذارین وجوابی که به من میدین

سلام بله درست است قطار مربوط به خطوط داخلی آذربایجان هست و شما باید پیاده از مرز آستارا عبور کنید و در آستارای آذربایجان سوار قطار بشید ولی گزینه سواری راحتتر و در دسترس تر هست چون خرید بلیط قطار و ساعات حرکتش نیاز به کسب اطلاعات دقیق تر داره ...خوش بگذره...
مسیر کشتی هم فعلا فعال نیست و تنها راه زمینی و هوایی وجود داره ...

حمیده چهارشنبه 31 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 09:25 ق.ظ

با سلام و خسته نباشید
اول ممنون از وبلاگ مفیدتون...یه درخواست داشتم و یه سوال!
ممکنه لطف کنین شماره اون آقای راننده رو به من بدین
شما اطلاع ندارین میشه از آذربایجان رفت گرجستان؟ در مورد ویزاش چیکار باید بکنیم؟
ممنون

سلام شماره تلفن راننده ها به ایمیل شما ارسال شد
از باکو به ارمنستان که قطعا نمی تونید برید ...ولی به گرجستان را اطلاع ندارم ولی در ایستگاه راه آهن مرکزی باکو گرجی های زیادی در تردد بودند!
متاسفانه گرجستان نرفتیم ولی اگه زمینی برید احتمال زیاد سر مرز براحتی ویزا صادر خواهد شد ...
اگه موفق شدید تجربه خودتون را به اشتراک بذارید

حسن احمدی چهارشنبه 14 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 12:51 ق.ظ

برادر عزیز.نام باکو هیچوقت بادکوبه نبوده است.اصطلاح بادکوبه واژه ای جعلی و ساخت ما ایرانی هاست تا بخواهیم ادعا کنیم که واژه باکو واژهای فارسی است.

سلام حسن احمدی عزیز ... مرسی از توجه شما

نام باکو چه در فارسی ادبی و چه در زبان‌های اروپایی از قرون میانی اسلامی در کنار باکویه، باکوه و باکُه در منابع به کار برده‌شده‌است. رواج نام بادکوبه که در فارسی گفتاری و آن را برآمده از شرایط طبیعی شهر می‌دانند نسبتا جدید است. جمعیت ترک زبان از عنوان باکی استفاده می‌کنند که پس از رسمی شدن زبان ترکی آذری رسمیت یافته‌است.
https://fa.wikipedia.org/wiki/

رضی یکشنبه 29 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 02:52 ب.ظ

با سلام و خسته نباشی
میخاستم بدونم که تو استارا،یا همون لب مرز جایی واسه پارک ماشین هست،مثلا پارکینگی که امنیت داشته باشه،اخه ما تو استارا آشنا نداریم،نمیدونیم ماشینو کجا باید بزاریم،ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

سلام راستش ما ماشین رو منزل یکی از دوستان پارک کردیم ولی قطعا آستارا پارکینگ عمومی داره که بتونید ماشین رو چند روز پارک کنید و از اونجایی که مرز و گمرک دور از شهر نیست نباید مشکلی وجود داشته باشه ... خوش بگذره

ناصر جمعه 11 دی‌ماه سال 1394 ساعت 03:32 ب.ظ

سلام. خیلی ممنون از گزارش تجربیاتتون. من یک سوال داشتم. اگه از ایران با ۴۰۰ مانات ارز برم باکو و موقع برگشت ۲۰۰۰ ( دو هزار ) مانات داشته باشم ایا مانعی برا خروج از اذربایجان میتونه پیش بیاد؟

سلام گمان نکنم مشکلی پیش بیاد چون موجودی جیب شما رو که نمی شمارند ؟ البته لب مرزدر سمت آذربایجان باجه ای برای خود اظهاری وسایل موجود وجود داره ولی اگه زیر میزی مامورین مرزی آذربایجان بدون دردسر پرداخت بشه خیلی توجه ای به این چیزها ندارند مگر اینکه پولشون رو ندید و انوقت الکی اذیت میکنند !

علی پنج‌شنبه 17 دی‌ماه سال 1394 ساعت 07:05 ب.ظ

سلام. ممنون از این که تجربه‌تون رو در اختیارمون گذاشتین.
الان اگه به صورت خلاصه بخواین بگین، برای رفتن به باکو زمینی از راه تهران (فقط یک روزه جهت امتحان زبان) دقیقاً چیکار باید بکنیم؛ مراحلش چیه؟ و حدوداً چقدر پول برای رفتو برگشت یک روزه‌ی زمینی لازمه. خیلـــــــــــی ممنونم.

سلام ...راستش الان رو اطلاع دقیقی ندارم ! و باید از ترمینال غرب یا آرژانتین بپرسید ... ما که پیاده از مرز رد شدیم !

علی پنج‌شنبه 17 دی‌ماه سال 1394 ساعت 10:59 ب.ظ

آها. دستتون درد نکنه. خیلی ممنونم. می‌پرسم.

ببخشید اطلاعتم برای سفر به باکو به روز نبود!

Ahmad شنبه 10 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 07:03 ب.ظ

آقا سلام شرایط خرید خونه در باکو چطوره اگر بخواهیم یک خونه 70 متری بخریم به پول ایران چقدر میشه

سلام متاسفانه در این زمینه اطلاعاتی مفیدی نداریم که تقدیم شما کنیم ما فقط برای کمتر از یه هفته اونجا بودیم !

امیر حسین چهارشنبه 21 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 12:02 ق.ظ

سلام ، ممنون از اینکه وقت گذاشتید و تجربیات خودتون رو در اختیار ما قرار میدید ، یه سوال دارم ، شما گفتید که ویزا رو بصورت گروهی گرفتید ، ولی من از یکی از آژانس ها پرسیدم گفتن امکان نداره یه همچین چیزی !!! میخوام بدونم شما از سفارت اقدام کردید یا از همین آژانس های مسافرتی ؟

سلام نه !! ویزای ما گروهی نبود چون در پاسپورت های قدیمی و قبلی میشد اسم همسر و فرزند در پاسپورت شما باشه و یک ویزا برای پاسپورت صادر شد و این به معنی ویزای گروهی نیست ! ولی الان دیگه نمیشه اینکار رو کرد و موقع صدور پاسپورت ها باید جداگانه برای هر فرد باشه ... از طریق یه آژانس مسافرتی البته اسم و مشخصات آژانس رو متاسفانه یادم نیست !

توحید دوشنبه 3 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 03:15 ب.ظ

مرسی مفید بود. من نوروز 95 اونجام. بعد برگشت سعی می کنم مطالب جدیدی براتون بفرستم

سلام ... امیدوارم که بهتون خوش بگذره .... قطعا مطالب جدیدتر برای دوستانی که قصد سفر دارند میتونه ارزشمند باشه ... ممنون از توجه شما منتظرات خواندن تجربیات خوب شما هستیم

امید دوشنبه 24 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 06:03 ب.ظ

سلام دوست گرامی بنده به صورت اتفاقی با وبلاگ شما برخوردم با توجه به اینکه نوروز 95 به باکو سفر میکنم البته با تور.. میخواستم بپرسم از شما که اگر بنده با خودم دلار ببرم بهتره یا که منات بگیرم؟؟ یعنی وضعیت حساب و کتاب در باکو چطوره؟با منات بهتره یا دلار؟
واینکه در گمرک ایران میشه با کارت بانکی ایرانی مانات خرید؟ اگه تجربه ای در این خصوص دارید بفرمایید.
سپاسگزار

سلام ، آشنایی اتفاقی هم برای ما خوشحال کننده است ! معمولا داشتن دلار به صرفه تر است چون احتمال اینکه اینجا مانات را گران تر بخرید زیاده ! ولی بهمراه داشتن یک کم مانات برای رفع احتیاجات ضروری و اولیه بد نیست ! ( مخصوصا اگه زمینی میرید )
در گمرک آستارا صرافی ندیدم ولی دم در گمرک دلال های زیادی هستند که ارز مبادله میکنند و معمولا یک کم گرونتر از صرافی ها

سیاوش چهارشنبه 4 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 01:54 ب.ظ

سلام دوست من. خیلی ممنون بابت متن کامل، دقیق و شفافتون که اطلاعاتم رو خیلی زیادتر کرد. از داشتن هموطنانی مثل شما که بدون چشمداشت مالی دیگران رو راهنمایی میکنن از خدا ممنونم. سالم و سلامت باشید.

سلام سیاوش عزیز ... ما هم از راهنمایی و نوشته های دوستای دیگه استفاده کردیم و حداقل وظیفه ما این هست که تجربیاتمون رو تا جاییکه بتونیم در اختیار سایرین قرار بدیم و از اینکه فید بک های خوبی مثل نوشته شما دریافت میکنیم ،خستگی نوشتن رو از تنمون بدر میکنه ... ممنون از انرژی خوبتون

حامد یکشنبه 2 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 09:35 ق.ظ

سلام دوست گرامی من چندتا سوال داشتم که جوابشو بین نظرات پیدا نکردم ممنون میشم راهنمایی کنید.
1-واسه بعضی کشورها ، ارائه واچر هتل برای اخذ ویزا الزامیه آیا آذربایجانم اینطوریه؟
2- و اینکه برا کشورهایی که واچر هتل نیازه چطوری میشه از طریق کوچ سرفینگ ویزا گرفت و سفر کرد؟
با سپاس فراوان از وبلاگ عالیتون

سلام - کشور آذربایجان برای صدور ویزا نیازی به ارائه وچر هتل نداره اگه دقت کرده باشید ما هم در یه آپارتمان مسکونی اقامت داشتیم ....
استفاده از کوچ سرفینگ مطلقا ربطی به اخذ ویزا نداره و منطقی هم نیست شما از کسی که شما رو بدرستی نمیشناسه بخواهید برای اخذ ویزا کمک بگیرید !
معمولا درخواست باید در فاصله زمانی کم نسبت به تاریخ سفر فرستاده بشه تا میزبان بتونه شرایط میزبانی را در اون تاریخ بررسی کنه ولی فرایند دریافت ویزا چندین ماه قبل از سفر است !

حسین سه‌شنبه 5 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 04:00 ب.ظ

ما از بیله سوار میخوایم بریم . امیدوارم خوب باشه .

سلام قطعا به شما خوش خواهد گذشت ...فقط سرمرز یک کم ماموران مرزی اذیت میکنند !

مریم پنج‌شنبه 14 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 03:52 ب.ظ

سلام روزتون بخیر
ممنون از تجربیاتتون
ما هم عازم هستیم
فقط مراکز خرید خوب داره؟ کدوم خیابونا هستش و اینکه ترکی استانبولی متوجه میشن؟ من آ ذری خوب بلد نیستم

سلام امیدوارم بهتون خوش بگذره ولی باکو جای مناسبی برای خرید نیست قیمت اجناس بسیار گرون هست ...در هرصورت دونستن ترکی استانبولی بهتر از هیچی است ...زبان آذری در باکو از لغات روسی زیادی استفاده میشه همانطوری که آذری در ایران تا اندازه زیادی لغات فارسی داره !

مریم پنج‌شنبه 14 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 09:10 ب.ظ

خیلی ممنون از محبتتون
یک دنیا ممنون از پاسخ گویی تون

پاسخگویی به مخاطبین حداقل کاری هست که میشه انجام داد و جز وظایف ما هست

هادی انصاری یکشنبه 17 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 09:56 ق.ظ http://iranmytrips.com

سلام و درود و تشکر ویژه از وقت و اطلاعات خوبی که می گذارین با زبان شیوا و با حداکثر جزییات مفید
راستش این اشتراک اطلاعات نعمتی است برای همه ما و ممنون از کسایی مثل شما که در این قسمت متبحر و عاشقند .
یک سوال : امکان کمپ چادری توی باکو و شهرهای آذربایجان هست ؟ ممکنه به صورت گروهی دوچرخه سواری بریم با پیش بینی حداقل هزینه مسکن
سوال دیگه : ترکیه نرفته ام . در شرایط فعلی ترکیه را پیشنهاد می دین یا باکو را ؟

سلام ما هم از اطلاعات سایر دوستان استفاده کردیم و به اشتراک گذاری تجربیات حداقل کاری هست که میشه انجام داد .
در مورد کمپینگ اطلاعی ندارم چون ما خونه اجاره کردیم - جذابیت های ترکیه بالاخص استانبول یه سر و گردن از باکو بالاتره در واقع باکو در مقایسه با استانبول حرف زیادی برای گفتن نداره ...ولی خلاصه باکو رو هم باید رفت و دید ! الان شرایط امنیتی و شرایط سفر به ترکیه اصلا فراهم نیست و بهیچ وجه توصیه نمیشه !!! ولی در شرایط عادی سفر ترکیه دارای جذابت های بیشتری نسبت به باکو هست

رضا سه‌شنبه 2 شهریور‌ماه سال 1395 ساعت 05:19 ب.ظ

سلام و خسته نباشید
ممنون بخاطر مطالب با ارزشتون
یه سوال داشتم میخوام برای کار ب باکو بروم..
لطفا تا جایی که میشه راهنمایی بکنید..
اگه زحمتی نیست واقعا ب راهنمایی شما نیازمندم
اگه مینونید تلگرام پیام بفرستید
آیدی تلگرامم @mt011
اگر نمیتونید تلگرام پیام بدید ایمیل بزنید..
منتظر جوابتون هستم

سلام آقا رضای عزیز --- متاسفانه در زمینه کار در باکو اطلاعاتی نداریم که بتونیم کمکت کنیم ! ما فقط چند روزی رو بصورت مسافرت خانوادگی به باکو سفر کرده بودیم !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد