سفر - کوچ سرفینگ - تجربه متفاوت

سفر - کوچ سرفینگ - تجربه متفاوت

این وبلاگ صرفا ماحصل تجربیات شخصی من است ... لطفا برای برقراری هرگونه ارتباط صرفا از قسمت نظرات استفاده بفرمایید
سفر - کوچ سرفینگ - تجربه متفاوت

سفر - کوچ سرفینگ - تجربه متفاوت

این وبلاگ صرفا ماحصل تجربیات شخصی من است ... لطفا برای برقراری هرگونه ارتباط صرفا از قسمت نظرات استفاده بفرمایید

ورود به خاک ترکیه - شهر وان

Van-Turkey

ورود به خاک ترکیه:

پس از گذر از گمرک و انجام امور اداری مرزی در حالیکه هوا آفتابی بود ولی به ناگهان بارش رگبار پراکنده بارون آغاز شد و در جلوی درب ساختمان گمرک  مینی بوسها آماده و منتظر رسیدن مسافرها بودند ما هم بدون معطلی برای اینکه خیس نشیم پریدیم داخل مینی بوس و دیگه فرصتی نشد یه نگاه دقیقی به مرز ایران و ترکیه از آنسوی مرز داشته باشیم ، و در کمترین زمان ممکن مینی بوس پر شد و براه افتاد ...


همون اول هم مسافرین کرایه ها رو جمع کردند و به راننده دادند نفری 20 لیر ترک بود . با توجه به سرمای احتمالی هوا ما از لحاظ لباس و پوشش مجهز بودیم و آماده رویایی با هرگونه هوای سردی بودیم، ولی خوشبختانه هوا خوب بود در طول مسیر برف در کنار جاده نشسته بود و این برف پاییزی نشون از سردتر بودن این منطقه داشت جاده نسبتا عریض و دارای آسفالت  مناسبی بود تردد اتومبیل ها در مسیر کم بود و مسیر خلوت تر از انتظار بود، یکی از دلایل تردد کم ماشین در جاده شاید قیمت زیاد بنزین باشه چون کشور ترکیه فاقد منابع نفتی هست و بنزینش واراداتی و بسیار گرون هست.




فاصله تقریبی مرز تا شهر وان حدود یک ساعت بود و در نزدیکی شهر وان  از کنار دریاچه زیبایی گذر کردیم که البته دریاچه کوچکی بود که در نزدیکی دریاچه اصلی وان قرار داشت.




وقتی به وان رسیدیم من که با جی پی اس موبایل مسیر حرکت مینی بوس در داخل شهر رو رصد میکردم  خیابانهای عبوری بسیار کوچک و با سرپایینی و سربالایی متعدد همراه بود و با توجه به ابعاد خیابان در نقشه گوگل ، گواهی بر کوچک بودن شهر وان داشت اتمسفر و فضاهای که از پنجره مینی بوس میدیدیم، شهری بزرگ و مرکز یک استان رو تداعی نمیکرد  مینی بوس در یکی از خیابانهای منتهی به مرکز شهر توقف کرد وقتی همه مسافرین پیاده شدند متوجه شدیم آخر خط هست!


قدم زنان به سمت مرکز شهر رفتیم با توجه به اختلاف یک ساعت و نیمه ساعت ترکیه با ساعت ایران، بسیار به موقع به وان رسیده بودیم بهترین کار قبل از پیدا کردن میزبان ، خوردن ناهار بود خوشبختانه در میدان اصلی شهر رستوران ، دنور کباب ، رستوران ترکی با قیمت های مناسب به وفور یافت میشد ولی ما برای احتیاط برای اولین روز ناهار همراه داشتیم و فقط با خرید یه نوشیدنی و یه نون باگت ( یا همون اگ مگ ) و با استقرار در پارک اون نزدیکیه ها ناهار خوردیم و پس اندکی استراحت به دوست کوچ سرفینگی که از ایران هماهنگ کرده بودیم ارتباط برقرار کردیم .




میزبان ما در این سفر نجیب بود که دامپزشک 50 ساله ای بود که در شهرداری وان مشغول بکار بود در مکاتبات قبلی فقط شماره تلفن نجیب رو داشیم و در ایران با ارسال چند پیامک با هم ارتباط برقرار کرده بودیم و اون تاکید کرده بود پس از رسیدن به وان باهاش تماس بگیریم و به همین دلیل  آدرسی ازش نداشتیم.

برای مشخص شدن وضعیت اسکان و قبل از دیر شدن ، پیدا کردن نجیب اولویت اول ما بود سعی کردم سیم کارت ترک سلی رو که چندین ماه گذشته در استانبول  خریده بودم رو فعال کنم ولی متاسفانه فعال نشد! و با سیم کارت ایرانی بهش زنگ زدم نجیب به سختی انگلیسی صحبت میکرد و این مکالمه پشت تلفن رو یک کم مشکل میکرد و برای دیدنش مدام اشاره به نام مکانی داشت که  تلفظش برام مبهم بود و من درست متوجه نمی شدم که چی میگه چندین بار از ش پرسیدم ولی با تکرار اون اسم هم چیزی دستگیرم نشد ، با یه واژه تقریبی ! به سمت خیابان اصلی راه افتادیم به امید اینکه تابلو و یا محلی مشابه با اون واژه رو پیدا کنیم ولی متاسفانه واژه ای که من شنیده بودم و آدرس رو میپرسیدم برای کسی آشنا نبود یا بعیارتی من بدرستی تلفظ نمیکردم  حدود 45 دقیقه ای در خیابان بالا و پایین رفتیم ولی فایده نداشت ... دوباره به نجیب زنگ زدم نمی دونستیم کجا هستیم بنابراین از یکی از رهگذران خواهش کردم که با نجیب صحبت بکنه و موقعیت فعلی ما رو بهش توضیح بده  بعد از صحبت با نجیب ، رهگذر خوش برخورد با زبون اشاره  به ما گفت همینجا منتظر بمونید میاد...


در این جور مواقع من همیشه متهم به کم کاری میشم و خانم بنده هم پیکان انتقادات رو به سمت من نشونه میگیره البته مشابه این تجربه رو در دبی و وقتی که میخواستیم ادی ،میزبان لبنانی، رو ملاقات کنیم داشتیم و من با خونسردی این لحظات بحران خیز رو پشت سر گذاشتم !!

خلاصه پس از 10 دقیقه انتظار در گوشه ای از پیاده روی پرتردد یکی از خیابانهای اصلی وان ، نجیب با چهره ای خنده رو سر رسید او با وجود کوله پشتی ها براحتی ما رو از دور شناسایی کرده بود ...


پس از سلام و احوالپرسی اولیه ، نجیب بسیار مشتاق به صحبت با زبان فارسی بود و نسبتا خوب فارسی صحبت میکرد و من برای اینکه راحتتر باشه سعی میکردم به انگلیسی باهاش ارتباط برقرار کنم ولی ظاهرا تسلط نجیب به زبان فارسی بیش از زبان انگلیسی بود!

نجیب از ما برای خوردن ناهار در یه رستوران دعوت کرد ولی ما بهش توضیح دادیم که با توجه  اختلاف ساعت 1.5 ساعته زودتر ناهارمون رو خوردیم ولی با توجه به اینکه او ناهار نخورده بود به اتفاق به رستوران رفتیم نجیب ناهارش رو سفارش داد و ما هم چای در استکان های کوچیک با نعلبکی سنتی رو نوش جان کردیم که خداییش خیلی چسبید...


نجیب خونگرم و مهربون به نظر میرسید و شباهت های فرهنگی زیادی رو میشد لمس کرد ، در حین غذا خوردن نجیب از خودش و علاقه وافرش به ایران گفت و این علاقه زیادش به ایران، باعث شده بود چند بار به ایران سفر بکنه و خاطرات خوبی از ایران داشت  ناصر یکی از میزبانهای کوچ سرفینگی در ایران ، بطور اتفاقی از دوستان مشترک و غیرمستقیم من بود ! کلی از ناصر و خانواده اش خاطره و حرف برای گفتن داشت !

بعد از صرف غذا و چای در رستوران به اتفاق به سمت خونه نجیب رفتیم تا از دست کوله پشتی های سنگین نجات پیدا کنیم نجیب توضییح داد که بعنوان کارشناس و دکتر دامپزشکی در شهرداری وان کار میکنه و با توجه به شرایط کاریش از آزادی نسبی در حاضر شدن در محل کارش برخورداره و فاصله خونه تا محل کارش هم بسیار نزدیک بود ...

در گذر از خیابان اصلی ، نجیب به یک شیرینی فروشی اشاره کرد و گفت "سیبت سرای"  اینجا ست!! درست جلوی چشممون  همون واژه ای که من نمی تونستم بفهمم در واقع یه قنادی مشهور در وان بود که بطور تخصصی سیبیت یا یه جور شیرینی که تا اندازه زیادی شبیه بامیه خودمون هست رو میفروشه و جالب تر اینکه ما از همون مغازه 2 تا سیبیت هم خریده بودیم بدون اینکه بدونیم محل قرار ما همون سیبت سرای هست!!!


بعد از حدود 5 دقیقه پیاده روی به خونه آپارتمانی نجیب رسیدیم  و نجیب گفتش که چند سال هست که به تنهایی زندگی میکنه و در تعطیلات آخر هفته پسر و دخترش بهش ملحق میشند البته ما سعی کردیم که در این زمینه کنجکاوی نکنیم ولی خودش توضیح داد که چون با خانمش تفاهم نداشت از هم جدا شدند و بچه ها پیش مامانشون هستند ولی خوشبختانه امشب میره دنبالشون و شام اینجا هستند...


پیشنهاد داد که ما یه استراحتی بکنیم تا بره دنبال بچه ها ، بعد با هم و به اتفاق بریم بیرون ، اتاق سالنش رو در اختیار ما قرار داد و این برای ما هم پیشنهاد خوبی بود چون بعداز یه شبی که در اتوبوس گذرونده بودیم و قطعا استراحت میتونست بهترین گزینه باشه و با توجه به اینکه اینترنت وایرلس هم داشت اولین کار ارتباط با بردیا بود که  با کمک وایبر براحتی و بدون هزینه این ارتباط میسر شد !بردیا که مهمون خاله و مادرجونش بود با فرستادن چند عکس از خودش ، خیال ما رو راحت کرد و ما هم با فرستادن یکی دو عکس اونها رو خوشحال کردیم!( فناوری واقعا اینجورجا ها خیلی خیلی مفید و کاربردی هست!)



دختر نجیب ، " بریزا " 14-15 ساله به نظر میرسید و تا اندازه ای میتونست انگلیسی صحبت کنه و با خانمم و من ارتباط برقرار کرد ولی پسر 10-11 ساله که اسمش "بدر خان " از لحظه ورود فقط با گجت های مثل موبایل و تبلت و کامپیوتر مشغول بود و فقط یه لحظه کوتاه و برای پاسخگویی به پدرش چشم از تکنولوژی بر میداشت...





هوا داشت کم کم تاریک میشد و با تاریکی هوا بر سرمای اون هم افزوده میشد ، تصمیم گرفتیم که گشت و گذار در وان رو به فردا موکول کنیم !

نجیب شیفته زبان و فرهنگ فارسی بود و  آموزش زبان فارسی و خط فارسی یکی از دلمشغولگی هاش بود کتاب خط فارسی و زبان فارسی رو آورد و برامون یک کم فارسی خوند ولی معتقد بودن نوشتن واژه های فارسی براش بسیار سخت هست ..

نجیب در دوران کودکی در روستایی در نزدیکی مرز ترکیه و ایران زندگی میکردند و نجیب هم مثل اکثریت مردم وان کرد بود و این نزدیکی به ایران و حتی گاها رفت و آمد با اقوامی که آنسوی مرز یعنی در ایران زندگی میکردند هم باعث شده بود که به ایران و فرهنگ ایرانی بیشتر علاقه مند بشه و حتی میگفت در زمان کودکی برنامه های تلویزیون ایران رو به ترکیه ترجیح میداد...



پیش زمینه فکری من قبل از دیدار با نجیب نسبت به دولتمردان کنونی ترک مثبت بود و همیشه فکر میکردم ترکیه و مردمش از آزادی سیاسی و اجتماعی خوبی برخوردار هستند ولی گپ و گفت با نجیب و شنیدن صحبت های یک کرد ساکن ترکیه من رو با حقایق جدیدی آشنا کرد ...

تا چند سال گذشته ، ظاهرا دولت ترکیه به شدت کردها رو سرکوب میکرد تا جاییکه صحبت کردن در اماکن عمومی به زبان کردی یک جرم محسوب میشد !! تا جائیکه  از استفاده از زبان کردی در مدارس و حتی آموزش زبان کردی برای نسلهای بعدی ممانعت میکردند ...  برای جلوگیری از اشاعه فرهنگ کردی، دولت مرکزی ترکیه ، محدودیت های زیادی رو برای اقلیت کرد ترکیه قائل شده بودند مثلا کوهنوردی یه اقدام مجرمانه تلقی میشد و علیرغم اعتراضات مدنی کردها ، با پاسخ سخت دولت روبرو میشدند که البته شدت این سرکوب تا اندازه زیادی در سالهای اخیر کمتر شده ولی بازهم برای کردها رضایت بخش نبوده و تبعیضاتی را که نسبت به کردها در قیاس با اکثریت ترک اعمال میشده همیشه باعث اعتراض کردها بوده.

دامنه صحبت های ما بسیار وسیع و گاها با تعمق  در ابعاد جدیدی در مورد موضوعات سیاسی مذهبی و فرهنگی دنبال شد ، نجیب قطعاتی از گروه ایرانی رستاک رو  که به زبان کردی و فارسی اجرا میکردند برای ما پخش کرد و با توجه به سرعت شگفت انگیز اینترنت با کمک یو تیوب گزیده ای از ترانه های محبوب خواننده های ایرانی رو براش سرچ کردم  ...


صحبت با نجیب لذت بخش بود ، چون اطلاعات جدیدی از یه زاویه دیگه در اختیار ما قرار میداد ، ولی باید برای شام هم یه فکری میکردیم به اتفاق به آشپزخونه رفتیم و برای آماده کردن شام دست بکارشدیم البته بنده در قسمت مدیریت شام نقش داشتم و کارهای اجرایی زیادی از من ساخته نبود و البته تصویر برداری و ثبت خاطره از جمله وظایف من بود...

شامی که آماده شد ظاهرا اسم خاصی نداشت و ابداع خود نجیب بود ولی ترکیبی از گوشت چرخ کرده سرخ شده، سیب زمینی و بادمجان سرخ شده و گوجه بود که با نون سرو شد من که خیلی گشنه بودم و خیلی بهم چسبید کلا ذائقه ترک ها به ما بسیار نزدیک هست و این باعث میشه که  براحتی از غذاهای ترک لذت ببریم ...






من هم تجربه غذایی را که در سفرهامون تجربه کرده بود برای نجیب و بچه ها تعریف کردم  و نوشیدنی رو که نجیب به افتخار من آورده بود رو به اتفاق تست کردیم کلا صرف نظر از محتویات شام و کیفیت  عالی اون، این جور تجربه ها برای من خیلی خیلی لذت بخشه و اگه فرصت بشه در فرصت های میزبانی کوچ سرفینگی هم در صورت فراهم بودن شرایط، تجربه آشپزی مشترک فرصت خوبی برای تبادلات فرهنگی رو برامون فراهم میکنه و میشه از نزدیک استایل و روش زندگی کشورهای مختلف رو لمس کرد ...

پس از صرف شام و گپ و کفت ما که تا نیمه شب ادامه یافت ، نجیب بچه ها رو به پیش مادرشون برگردوند و ما هم در اتاقی که به ما اختصاص داده بود به خواب رفتیم ....


ادامه دارد

نظرات 38 + ارسال نظر
Massi شنبه 8 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 09:14 ق.ظ

سلام. من تازه با وبلاگ شما آشتا شدم. سفر نامه هاتون رو خوندم. امیدوارم سلامت باشید و بتونید به همه ی دنیا سفر کنید.
راستش من و همسر و دختر سه ساله ام قصد داریم که أواخر شهریور برای به إستانبول سفر کنیم. چون بار اول هست که به إستانبول میرم ، در حال سرچ کردن هستم. با اطلاعاتی که گرفتم هتل های إستانبول از نظر ستاره خیلی قابل اطمینان نیستن. می خواستم نظر شما رو بدونم. در محدوده ی تکسیم هتل چهار ستاره گرفتم بهتره یا در منطقه ی مر تر هتل پنج ستاره. هتل مورد نظرمgreen park merter هست؟
چون قصدم دیدن تنها دو تا مسجد در محدوده کأخ توپکاپی هست و خرید کردن چه پیشنهادی برای این سفر دارید؟ ممنون میشم که پیام بدید.

سلام ما هم از آشنایی با شما خوشحال هستیم ... راستش ما اون هتل رو نمی شناسیم ولی منطقه مرتر در انتهای خط ترانوا قرار داره و بازارهای نسبتا ارزونی هم داره ولی تعداد زیادی از مغازه ها عمده فروش هستند و به نظر ما کیفیت خوبی ندارند البته دیدنش خالی از لطف نیست شاید بتونید اونجا خرید کنید ولی منطقه تکسیم از لحاظ امنیت و بازارهاش فوق العاده هست و تا پاسی از شب میشه دور و بر هتل بدون دغدغه گردش کرد .. اجناس برند و خوبی هم در خیابان استقلال دارند...من خودم هتل با درجه پایینتر در تکسیم رو پیشنهاد میدم چون موقعیت مکانی در استانبول مهمتر از درجه هتل هست ...اگه آنتالیا و یا شهرهای جنوبی بودید وضعیت برعکس بود چون تمام تفریحات در هتل هست و یه هتل فول امکانات 5 ستاره شما رو از همه چیز و بیرون رفتن بی نیاز میکنه...
هتل های 4 ستاره ای همچون لیون و گلدن ایج و ... در تکسیم خوب هستند مشکل هتل اترنو که ظاهرا 3 ستاره هست و بجای 4 ستاره به مشتری ارائه میکنند فقط کوچک بودن فضای فیزیکی اتاقها است ... خوش بگذره

رضا شنبه 8 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 02:48 ب.ظ http://safarbedigarsu.blogfa.com

سلام
این گپ و گفت های خودمانی و این تبادل فرهنگها و این تجارب آشپزی لذت بخش سفر را پرمفهوم و متفاوت می کند.
موفق باشید

سلام بر آقای رضای عزیز ... ممنون از حضورتون

شیما و علی شنبه 8 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 09:46 ب.ظ http://malish.blogfa.com

درود بر بابک عزیز و یاداشت های قشنگش که هر چند آدم دق می ده تا پست جدید می ذاره اما وقتی می ذاره روح آدمو تازه می کنه
مشتاقانه منتظر بقیه داستان هستیم
موفق باشی

سلام بر دوستای خوب قدیمی ، ویژگی خوب شما اینه که علاوه بر اینکه خوب مینویسید ، خوب میخونید ، خوب نظر میدید و خوب تشویق میکنید ...
ممنون از دلگرمی شما

سایت جامع گردشگری ایران سه‌شنبه 11 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 05:04 ق.ظ http://www.gardeshgariiran.ir

باسلام و عرض ادب خدمت شما
گزارش بسیار جالبی بود و لذت بردیم از خواندن آن...
و از یه تیکش خوشم اومد که وقتی به شهر وان رسیدید با GPS موبایلتون شهر رو رصد کردید و اینجور کارا برای شناخت منطقه خیلی خوبه...
بعد یه سوال:اون تصویر نان که برای شامتون بود،اون نونه چی روش ریخته شده بود؟زیره بودش؟( چون من به شدت از زیره متنفرم)
موفق باشید...

سلام جی چی اس که عصای دست ما تو همه سفرها هست بدون اون واقعا کارمون لنگ میشه... هرچی بود زیره نبود چون من هم با زیره رابطه خوبی ندارم!! طعم و مزه اش کاملا شبیه نون بربری خاش خاشی خودمون بود ...

مریم بانو سه‌شنبه 11 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 10:43 ق.ظ http://maryambano.persianblog.ir/

امیدوارم که بهتون تا الان خوش گذشته باشه منتظر بقیه سفر نامه اتون هستم

سلام مریم بانو ... ممنون از همراهیتون ... سعی میکنیم تا قبل از شروع سال تحصیلی جدید یه پست دیگه از سفر به وان رو در خدمت شما باشیم

آزرم سه‌شنبه 11 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 12:45 ب.ظ http://mojshekan-azi.blogfa.com/

سلام
خسته نباشید.خوشحالم که وبلاگو آپ کردین.خیلی دوست دارم به شرق ترکیه سفر کنم ولی هنوز فرصتش پیش نیومده.
با اولین روز از سفرنامه روسیه آپم.خوشحال میشم تشریف بیارین

سلام ... انشا الله بزودی شرایطش براتون فراهم بشه ... سفر به روسیه باید جالب باشه ! حتما با شما همسفر میشیم ...البته اگه اجازه بدید!

زهره سادات سه‌شنبه 11 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 02:29 ب.ظ http://pardisemouod.blogfa.com

سلام آقا بابک
پست خیلی خوب و پر انرژی بود. من تا حالا قسمتم نشده ترکیه رو ببینم و همیشه برای خوندن سفرنامه‌هاش ذوق دارم. حالا اگه کوچ‌‌سرفینگی باشه که خیلی خیلی بهتره.
اون خوراک هم خیلی جالب بود، منم گاهگداری درست می کنم...

منتظر بقیه‌ش هستم

سلام خانم زهره سادات عزیز ... شما هرجا که سخت و دشوار بود رو رفتی ! دسترسی به ترکیه که برای شما بصورت چشم بسته هم امکان پذیره ! :) استانبول زیبا و دیدنی هست ... جاذبه های بصری و تاریخی فراوان ، استانبول رو جز مقاصد توریستی مهم دنیا کرده که خوشبختانه برای ما ایرانیها سهل الوصول است!

محمد صادق سبط الشیخ انصاری سه‌شنبه 11 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 07:49 ب.ظ http://khim.persianblog.ir

درود بر بابک عزیز. لذت بردم از سفرنامه. منتظر ادامه اون هستم

سلام خیلی خوشحالم ... ممنون از شما

هانیه چهارشنبه 12 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 12:06 ب.ظ http://gozargah61.blogfa.com/

سلام آقا بابک.
متاسفانه درگیری های ذهنی ام زیاده و خیلی کم می نویسم و تمرکز خوبی ندارم.ببخشید.

سعی می کنم که دوباره شروع کنم به نوشتن.

سلام من هم همینطور ... ولی سعی میکنم هرجور شده وبلاگ رو زنده نگه دارم ...
امیدوارم شما هم هرچه زودتر به ثبات لازم برسید

محمدرضا پنج‌شنبه 13 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 03:53 ب.ظ

سلام
من قصد دارم زمستان یک سفر به آلمان و شهر نورنبرگ داشته باشم. اولا نحوه برقراری ارتباط در کوچ سرفینگ چگونه است؟باید مسج بفرستیم؟
دوما در آلمان دیدن چه شهرهایی را پیشنهاد م یکنید؟
اگر سایتی چیزی که نحوه کار کردن با سایت کوچسرفینگ را داشته باشه برامایمیل کنید.
ممنون

سلام

شرط برقراری ارتباط اول عضویت در سایت هست
www.couchsurfing.org

در قسمت نظرات بطور پراکنده به سوالات مشابه پاسخ داده شده است
من شهرهای محدودی از آلمان رو دیدم
هامبورگ ، کلن ، برلین ، اوسنابورک و مله
برلین ارزش تاریخی داره
هامبورگ بندری زیبا
کلن کلیسای معروفی داره
اوستابورک و مله کوچک ساکت و طبیعت بکری داره
موفق باشید

mazyar جمعه 14 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 11:23 ق.ظ http://mirasjahrom.ir

با سلام
نشریه الکترونیکی بهار نارنج شماره 11
اولین نشریه میراث فرهنگی شهرستان جهرم و نشریه ایران شناسی به همت انجمن بچه های شهر باربد منتشر شد
فرصت را از دست ندهید، همین حالا دانلود کنید
منتظر نظرات و پیشنهادات و انتقادات شما عزیزان درمورد نشریه بهار هستیم

سلام ممنون .... حتما از زحمات شما استفاده میکنیم

mohamadreza hejazi یکشنبه 16 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 09:31 ب.ظ

سلام مجدد و ممنون از حوصله ای که به خرج میدید
هنگامی که ما در مرحله اول تاریخ و شهر مورد نظرمون را با یک توضیح 100 کاراکتری تایید می کنیم افراد اون شهر و وضعیتشون را برای ما میاره حالا برای اینکه خودمون میزبانمون را انتخاب کنیم ایا باید مسیج خصوصی بفرستیم برای تک تکشون ؟یا از طریق همان توضیح 100 کاراکتری درخواست قبلا برای همه ارسال شده؟
کلا فرق ارسال مسیج با زدن دگمه send couchrequest چیست؟
اینکه کنار عکس پروفایل یک عده یک تیک زده به چه معناست؟

سلام ... بعد از توضییح اولیه 100 کارکتری ، به صفحه اعضای مربوط به اون شهر میرسید با کلیک بر روی هر اسم پروفایل شخص باز می شود و میتونیدبا دقت رفرنس ها ، علاقه مندی و شرایط میزبانی رو مطالعه کنید
برای در خواست باید از گزینه
Send CouchRequest to .....! در بالای تصویر پروفایل استفاده کنید اگه سوال و یا در خواست و یا هماهنگی بخواهید بکنید از گزینه
Send Message در بالای عکس استفاده می کنید

در ارسال درخواست send couch requestجزئیات سفر شما ذکر میشه مثلا تاریخ رسیدن ، نوع وسیله نقلیه و تاریخ خروج شما و توضییح کلی در مورد علت سفرتون و چرا این شخص خاص رو بعنوان میزبان انتخاب کردید
ولی در ارسال مسیج بصورت Plain textهست و خیلی ها در صورت ارسال گاها پاسخگو نیستند...
میشه در مرحله توضییح 100 کارکتری اسکیپ کرد و به صفحه اعضاء رسید و موقع ارسال میشه گزینه ای را تیک زد که این توضییح 100 کارکتری در صفحه محلی اون شهر برای همه اعضاء نمایش داده بشه و اعضاء خودشون از شخص دعوت بکنند (البته برای دارندگان پاسپورتهای معتبر(مثلا آلمانی ، کانادایی ، استرالیایی و ...) این حالت بسیار مفیده !)
ایکونهای کنار عکس ها موارد تائید شده افراد رو نشون میده مثلا اگه هنگام عضویت در CSمقداری پول بعنوان کمک اهدا کنید و چون از حساب بانکی شما مستقیم واریز میشه یه جورایی شما شناسایی شده محسوب میشد و هویت حقیقی شما از لحاظ سایت مورد تایید قرار میگیره( این حالت برای کشور ایران مصداق نداره )... علامت های دیگه هم معنایی خاص خودش رو داره

مینا سه‌شنبه 18 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 05:37 ب.ظ http://minagohari.blogfa.com

سلام دوست عزیز
خوشحالم با وبلاگ زیبا و پر محتوی شما آشنا شدم بسیار دقیق و خوب به مطالب و جزئیات در سفرنامه هاتون اشاره میکنید.
امیدورام همیشه موفق باشید

سلام خیلی خوش اومدید ... آشنایی با شما باعث افتخاره...

علیرضا از دیدنو پنج‌شنبه 20 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 09:55 ب.ظ http://dideno.blogfa.com

سلام
من تازه از استانبول رسیدم برای اولین بار بود که ترکیه رفتم کلی از سفرنامه هاتون برای این سفرم استفاده کردم ..بسیار ممنونم و موفق باشید.

سلام خوشحالم که مفید بوده ... منتظر گزارشات و عکسهای متفاوت شما هستیم

مامان امین (مریم) دوشنبه 24 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 01:22 ب.ظ http://darkoochehayeesfahan.blogfa.com/

سلام آقا بابک خیلی گزارش جالبی بود تجربۀ درست کردن غذا هم جالب بود سوالی واسم پیش اومده آقا بابک میزبان پیداکردن تو کوچ سرفینگ چقدر سخت و مهمه این شخصی که پیدا کردید شخصیت محترمی به شمار میان شما چه جوری این افرادو پیدا می کنید؟یه کمی شبیه ریسکه نمی دونم اصلا از کوچ سرفینگ اطلاعاتی ندارم ولی جالبه واسم در این خصوص اطلاعاتی داشته باشم

سلام تجربیات سفرهای اینچنینی جزئی از لذت های سفر ماست... پیدا کردن میزبان در این سیستم خیلی سخت نیست ولی نیاز به یک سابقه نسبی در رفرنس ها داره که اگه دارای پاسپورت معتبر باشید شانس پیداکردن میزبان رو افزایش میده متاسفانه با توجه به عدم محبوبیت پاسپورت ما پیدا کردن میزبان نیاز به اندکی وقت و تلاش داره ... در هر کاری ریسک وجود داره با آگاهی و مطالعه رفرنس ها و سوابق اعضاء باید این ریسک رو کاهش داد ... ما در آلمان هلند دانمارک دبی و وان تجربیات بسیار خوب و مثبتی داشتیم ولی تجربه هند ما هم اندکی ناملایمات داشت!در پست های قبلی در این باره توضیحاتی دادم که وقت کردید و بعد از مطالعه سوال خاصی بود در خدمتم ...

شهرام یکشنبه 30 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 04:10 ب.ظ

سلام
من تا پنج روز دیگه میام آلمان و چون برای فوق لیسانس میام باید هشت هزار یورو با خودم بیارم ولی متاسفانه سه هزار یورو بیستر ندارم و ممکنه تو فرودگاه دیپورتم کنن آیا ازشما پول خواستن؟
من چیکار میتونم بکنم تا از این قضیه به سلامت عبور کنم
ممنون میشم جواب بدین چون واقعا استرس دارم و برای آلمان اومدن خیلی زحمت کشیدم
بسیار سپاسگذارم

سلام دوست عزیز

به نظرم نگرانی شما بی مورد هست،شما فقط ویزا تون و احیانا مدارک تحصیلی دانشگاهی رو دم دست داشته باشید.حالا اگه این مدارک شامل دعوتنامه و یا شماره تلفن شخصی که در ارتباط با دانشگاه باشه میتونه کفایت کنه...
صلاحیت ورود افراد قبل از صدور ویزا تحصیلی چک میشه،امیدوارم مشکلی پیش نیاد
در مورد کنترل ورود ما فقط به ویزای شینگن نگاه کردند حتی دعوتنامه هم کنترل نشد ،پلیس آلمان قانونمند و مودب بود
موفق باشید

Massi یکشنبه 30 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 06:42 ب.ظ

سلام آقای بابک
من در سفر هفته ی پیشم به استانبول خیلی از مطالب مفید شما در سفرنامتون استفاده کردم. امیدوارم که همیشه موفق باشید و با خانواده سفرهای خوب برید.

سلام دوست عزیز ... خیلی خوشحالیم که این نوشته های پراکنده برای شما مفید بود ...ممنون

عسلی یکشنبه 30 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 08:16 ب.ظ http://www.safarjooyan.blogfa.com

سلام بابک عزیز
این پست هم خیلی عالی بود هیجان ویژه کوچ سرفینگ رو هم داشت. فکر کنم ترک ها هم خیلی مهمان نواز باشند درسته؟ از تجربه آشنایی با افراد از ملیت های مختلف که داشتین بیشترین صمیمیت و مهمان نوازی رو در مردم کدام کشور دیدین؟ فکر کنم شام خوشمزه ای هم خوردین
جای بردیا خالی

سلام سرکارخانم عسلی
نزدیکی فرهنگی ما و ترکها بخصوص کردهای وان بسیار مشهود بود ...
راستش اعضای کوچ سرفینگ با علایق مشترک عضو سایت هستند و تشابهات زیادی در رفتار افراد دیده میشه که البته جرئیاتش تا اندازه زیادی به فرهنگ بومی اونها مرتبط هست...
بجز قسمتی از سفر به هند در سایر موارد تجربیات CSگرم و دلنشین بود و خیلی از پیش فرض های ما را تغییر داد مثلا میگن آلمانیها در روابط سرد هستند ولی تجربیات شخصی ما چیز دیگه ای بود!
میزبانان اروپایی بسیار مقید و قابل اتکاء بودند ، تجربه میهمانی لبنانی و بلغاری در امارات هم بسیار عالی بود ...میزبانی نجیب در وان هم بسیار شبیه میزبانی در فرهنگ ما بود...
کلا دستورات غذایی ترک ها به ذائقه ما ایرانیها بسیار نزدیک و برای ما لذیذ هست..
آره واقعا جای بردیا خالی بود ولی فناوری اطلاعات از جمله وایبر این فاصله رو در این سفر کمتر کرده بود!

Massi سه‌شنبه 8 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 08:50 ب.ظ

سلام . امیدوارم سلامت باشید. منتظر سفرنامتون هستیم.

درود و تشکر فراوان ...

محمد جمعه 18 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 11:08 ق.ظ

سلام
من تازه با وبلاگ شما آشناشده ام و بسیار با محتوا و خوب بود و برای من مفید بود
من ساکن اصفهان هستم و چهل سال دارم و قصد دارم در مسافرت به جاهای مرزی یا ترکیه و . . . با بردن جنس یا آوردن کالا سود آوری هم داشته باشم
لطفا می شه در وبلاگ خود یا بطور خصوصی در این مورد نیز راهنمایی کنید
همچنین سایت های گردشگری مفید و ضروری را هم که به نظرتان باید یک نفر عضو آن باشد یا میشود عضو آن بود و مفید و ارزان هم تمام شود را در چندین مورد راهنمایی بفرمایید

سلام
با عرض پوزش در تاخیر پاسخگویی
راستش ما هیچوقت به قصد کسب درآمد مسافرت نرفتیم و اهداف دیگه ای داشتیم خرید هم در این سفرها در حد یادگاری بود
موفق باشید

هستی جمعه 18 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 11:08 ق.ظ

سلام
ممنون از مطالب زیبا
من و همسرم و دختر 2 ساله ام میخواهیم از ایران به یه کشور خارجی برای زندگی سفر کنیم و شدیدا به دنبال یه جای خوب برای زندگی میگردیم من تمام کشورا رو بررسی کردم ولی بازم شک دارم ...
من لیسانس گرافیک و همسرم لیسانس برق داره البته من خودم کارهای دستی و هنری زیادی انجام میدم میشه کمکم کنید که کجا برای ما بهتره....

سلام ... راستش انتخاب کشور خیلی سخت نیست ولی اینکه چطور اقدام کنید گزینه بسیار سختی خواهد بود...
به نظر من کشورهای مهاجر پذیر که فرهنگ های مختلفی رو در کنار هم داره میتونه شرایط بهتری رو برای زندگی فراهم کنه...
مثلا استرالیا و کانادا از گزینه هایی هست که امکان مهاجرت وجود داره که البته فرآیندش بسیار سخت و گاها زمانبر هست ...
البته کشورهای اروپایی بالاخص اسکاندیناوی هم از رفاه و امنیت و تامین اجتماعی بالایی برخوردار هستند که به همین سادگی مهاجر پذیر نیستند ... این فقط نظر شخصی من بود!!

معصومه جمعه 18 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 11:09 ق.ظ

Salam
من و همسرم خیلی دوست داریم تجربه کوچ سرفینگ و در بیرون از منزل داشته باشیم
میشه ما رو راهنمایی کنید
البته من به چندین نفر پیام دادم ولی انها تقاضای اقامت داشتند
در ضمن ما از تجربیات سفر به مالزی شما استفاده کرده ایم
با سپاس

سلام ...
امیدوارم منظورتون رو درست متوجه شده باشم !
احتمالا افراد را درست انتخاب نکردید ... اگه شما قصد مسافرت به خارج از ایران را داشته باشید می تونید به اعضاء اون شهر درخواست بفرستید و ...
ولی اگه به اعضای خارجی سایت که در ایران هستند درخواست بفرستید قطعا اونها قادر به میزبانی نیستند ....
از آشنایی با شما بسیار خوشوقتیم

آزرم شنبه 19 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 12:25 ب.ظ http://mojshekan-azi.blogfa.com/

سلام آقا بابک
به مناسبت هفته کودک آپ کردم.خوشحال میشم تشریف بیارین.البته خاطرات کودکی من احتمالا میشه خاطرات نوجوانی شما
ضمنا قسمت دوم سفرنامه روسیه به زودی آماده میشه[گل]

سلام ممنون از اینکه به ما خبر دادید ... حتما

نیلوفرعظیمی چهارشنبه 23 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 08:36 ب.ظ

سلام بابک
من آرزو دارم که تابستان 94 بک پک به ایتالیا برم . و اگر بشه با حداقل هزینه دور ایتالیا رو بگردم .
من و نامزدم هر دو کارمند دانشگاه هستیم و در تابستان حدود مرداد و شهریور سه هفته تعطیلی تابستونی داریم .
من تو سایت کوچ سرفینگ هم عضو هستم و روی پیدا کردن جا در اون سایت حساب می کنم .
قبلا بک پک فقط به مالزی و سنگاپور رفتیم که با کمک بوکینگ دات کام و چی پی اس و ... خیلی هزینه هامون خوب دراومد.
لطفا تجربیاتت و در اختیارما بذار
ممنونم

سلام امیدوارم به آرزوتون برسید چون خیلی دور از دسترس نیست..قسمت مشکلش ویزای شینگن هست ...
میزباناهای اروپایی عمدتا قابل اطمینان هستند و شاید جز شهرهایی همچون ونیز مشکلی در پیدا کردن هاست نداشته باشید بوکینگ هم برای شرایط عدم دسترسی به میزبان CSبسیار خوب هست...
ما ایتالیا نرفتیم ولی تجربیات آلمان دانمارک و هلند با استفاده از مزایای کوچ سرفینگ در پست های مربوطه هست ...

حکایت من ، حکایت کسی است که عاشق دریا بود اما قایق نداشت ،

دل باخته سفر بود اما همسفر نداشت ،

حکایت کسی است که زخم داشت و ننالید ،

مثل پرنده ای که دلش هوای آسمان داشت و دربند صیاد بود.

*****دیدنیهای کرمانشاهان*****
1-طاق بستان2-بیستون3-بازارسنتی کرمانشاه4-تکیه معاون الملک5-تکیه بیگلربیگی6-سراب نیلوفر7-باغ پرندگان کرمانشاه8-باغ گلها کرمانشاه9-پارک کوهستان10-معبد آناهیتا11-غارقوری قلعه کرمانشاه بزرگترین غارآبی آسیا و........
kermanshahan20.blogfa.com
kermanshah29.blogfa.com

سلام

ساناز جمعه 9 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 04:59 ب.ظ

سلام بابک عزیز،
منتظر بقیه سفرنامه هستیم.
آرزوی سلامتی شما و خانواده محترمتان را دارم.

سلام ساناز خانم ...
اگه مشکلات فیزیکی و کمبود زمان زندگی اجازه بده قطعا در خدمت شما خواهیم بود...
ممنون از حضورتون

جلیل شهباز سه‌شنبه 13 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 09:50 ب.ظ

سوالی داشتم
درباره باکسینگ دی وتخفیفات ویژه
اطلاع دارید که آیا این روز در ترکیه یا دبی وجود داره؟یا ارمنستان و یا باکو؟

راستش در این مورد اطلاعاتی ندارم ! خوشخال میشم یه توضیح مختصری بدید ... ممنون

فرشته پنج‌شنبه 15 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 02:12 ق.ظ http://orangebackpack.blogfa.com/

سلام آقا بابک خوب هستید؟
پس این ادامه کجاست؟ :)
بنویسید آقا بنویسید. حتی اگه سفرنامه هم نه - چند خطی بنویسید... زیادی ساکت شده وبلاگتون.

سلام فرشته عزیز ... مشتقاق دیدار شما(کامنت شما!)

چندین عامل مزمن باعث شده کمتر پشت کامپیوتر بشیم...
درد قدیمی گردن که با پوزیشن پشت میز و دست به موس شدن تشدید میشه !! هرچند لاجرم برای کارهای روزمره اداری و درسی مجبورم در این حالت قرار بگیرم...
مسافرت شبانه هفتگی (2 روز در هفته) بصورت شب رو حضور 2 روزه در کلاس درس و پس از بازگشت شبانه مجبورم مستقیما در محل کار حاضر بشم که باعث شده دچار یه جور نورستنی بشم !

بزرگ شدن بردیا و حضورش در مدرسه ، با بیشتر شدن مسئولیت پدری توام شده که گاها نبود اون دو روز من ، مسئولیتم رو در سایر روزها بیشتر میکنه...

سعی میکنم بنویسم واین مسئولیت ذهنی خود رو هم پوشش بدم ولی باور کنید خیلی خیلی دشوار و طاقت فرسات ....

ممنون که به یاد ما بودید و انرژی مثبت رو در من القاء کردید..
من حتی فرصت نمی کنم از خوندن نوشته های دوستای خوبی همچون شما بهره ببرم !!

موفق باشید

جلیل شهباز یکشنبه 18 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 09:10 ق.ظ

بازم سلام
باکسینگ دی روز حراج بعد از کریسمس هست
که معمولا فروشگاه های معتبر اقدام به حراج های باورنکردنی میکنن و صف های طویل جلوی فروشگاه ها در این روز دیده میشه3

سلام مرسی جلیل عزیز تشکر از توضیحات مفید شما... متاسفانه ما در ایام کریسمس فرصت مسافرت نداشتیم ...

جلیل شهباز یکشنبه 18 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 10:58 ق.ظ

میشه لطفا درباره مراکز خرید وان توضیحی بفرمایید

سلام اگه خدا بخواد و فرصت کنم در پست بعدی در این زمینه در خدمت شما خواهیم بود ... و کلا مراکز خرید و فروشگاههای زنجیره ای ترک در وان هم شعبه دارند اگه در حد استانبول توقع خرید نداشته باشید .. فکر کنم بتونید خرید مناسب و ارزونی رو در وان تجربه کنید.. ال سی واکی و کارفور و چندین نام معروف دیگه در وان شعبه دارند...

mahdi دوشنبه 19 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 02:18 ب.ظ http://http://1000jerib.blogfa.com/

سلام
خسته ناشید
سایت زیبایی دارید
یه سری هم به وبلاکم بزنید
اگه خوشتون امد لینک کنیم

سلام ما هم از آشنایی با شما خوشحالیم ...قطعا در خدمت شما خواهیم بود

سعید قاسمی شنبه 24 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 01:47 ب.ظ http://alvandgunub.blogfa.com

باسلام
دوست عزیز تبریک میگم از هنر برقراری ارتباط شما با دیگران از خوندن مطالبت لذت بردم
امیدوارم که وقت کافی پیدا کنید و ادامه مطالب رو در سایت قرار بدید
شاد و پیروز باشید

سلام ... ممنون ...آره راست میگید ... حتما و بزودی در خدمت شما خواهم بود ...

Sadat سه‌شنبه 27 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 03:47 ب.ظ

با سلام
تازه با وبلاگتون آشنا شدم واقعا مطالبتون برای کسانی که قصد سفر دارند مفید و جالبه..
حقیقت امر من و یکی از دوستانم قصد سفر به اروپا رو داریم و چندین سوال برامون پیش اومده که سپاسگذار میشم پاسخ بدید و راهنماییمون کنید چون اولین بار که می خواهیم با کمک couchsurfing به سفر بریم.
سوالم در مورد گرفتن ویزاست. ما می خواهیم به کشور لهستان و یا فرانسه بریم آیا می تونیم بعد از گرفتن ویزای کشور فرانسه به بقیه کشورایی که عضو شنگن هستند هم سفر کنیم ؟ یا برای هر کذوم از کشورایی که وارد میشیم باید ویزای جداگانه بگیریم؟

سلام ... از نظر لطفتون ممنونیم ... بله برای کسانی که ویزای شینگن دریافت میکنند هیچ محدودیتی جهت تردد در این حوزه وجود نداره و هیچ مرز و کنترلینگ فیزیکی وجود نداره ...

سلام دوستان با زیباترین وبزرگترین پارک در ایران(((پارک کوهستان کرمانشـاه)))بروزم خوشحال میشم بهم سر بزنید[گل][گل][گل]

***دیدنیهای کرمانشاهان***
1-طاق بستان2-بیستون3-بازارسنتی کرمانشاه4-تکیه معاون الملک5-تکیه بیگلربیگی6-سراب نیلوفر7-باغ پرندگان کرمانشاه8-باغ گلها کرمانشاه9-پارک کوهستان کرمانشاه10-مسجدعمادالدوله11-معبد آناهیتا12-غارقوری قلعه کرمانشاه بزرگترین غارآبی آسیا و...

kermanshahan20.blogfa.com (وبلاگ دیدنیهای کرمانشاهان)

kermanshah29.blogfa.com (وبلاگ کرمانشـاه گهواره تمـدن)=بروزم

سلام ... حتما

آزرم پنج‌شنبه 13 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 12:58 ب.ظ http://mojshekan-azi.blogfa.com/

سلام آقا بابک
بالاخره قسمت دوم سفرنامه روسیه آماده شد اونم بعد از سه ماه! مثل اینکه منم مثل شما مشغله کاریم زیاده
منتظر ادامه خاطرات سفر شما به ترکیه هستیم.
موفق باشید

سلام بسیار عالی حتما میام خدمتتون ....

سیامک یکشنبه 16 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 04:09 ق.ظ

سلام دوست عزیز ، من دانشجو هستم در فنلاند ، و برای دیدن ایران عزیز بعد از یک سال و نیم هفته دیگه عازم هستم به آنتالیا و از اون جا به وان. من ساعت ۱۲:۴۰ وسط روز میرسم ایشالا به وان و هیچ ایده ای ندارم که چطوری باید از وان خودم رو به ایران برسونم ، حتی نمیدونم آیا ارزش داره که یک شب بمونم با توجه که چند روز آنتالیا خواهم بود و شوق رسیدن به ایران رو دارم . سفر نامه از اونجا که هنوز قسمت برگشت از وان رو نداشت ، خواستم بپرسم آیا همون چند تا شماره ای که نوشتید از ارومیه به وان راهگشا میشن ؟
مرسی از کمک و اینکه جواب همه دوستان رو تک تک میدید
در ضمن اگه از این طرفا رد شدید در خدمتیم
سیامک

سلام سیامک عزیز از آشنایی با شما خوشحالیم ... دسترسی به مرز رازی از وان بسیار آسان و راحت هست و مینی بوس هایی از مرکز شهر به مرز میرند بسیار ارزان و ایمن...وان در این فصل سرد هست و جذابیت های وان بیشتر با آب و هوای گرمتر خودش رو نشون میده گمون نکنم برای شما جذابیت چندانی داشته باشه ... البته اتوبوس از وان به خوی هم هست ولی راحتترین گزینه همون عبور از مرز رازی هست ... مرز عبوری ارومیه جاده ناهمواری داره و در این فصل خیلی جالب نیست..

شیما و علی جمعه 28 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 07:03 ب.ظ http://malish.blogfa.com

کجایی آقا؟
دیگه کم کم داره وبلاگت سالنامه میشه ها!
یکم خلاصه کن ولی بازم بنویس
حداقل تو تعطیلات. حیف کلا ولش کردی
خوش و سلامت باشی

سلام دوستای خوب ... خوشحالیم که شما رو در مسافرت ثابت قدم می بینیم ... خیلی خیلی خیلی سرم شلوغه ... تا حالا تو عمرم اینقدر درگیر نبودم البته داخل این درگیریها انرژیهای مثبت زیادی هست که احساس جوانی رو در من زنده میکنه ....
چشم ، توصیه های شما و سایر دوستان رو با دیده منت قبول کرده و انجام وظیفه خواهم کرد...

حسن محسنی شنبه 3 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 04:05 ب.ظ

باعرض سلام وخسته نباشید

لطفاراهنمایی بفرمایید : بنظرشما اگه روزدوشنبه 96/4/5 روزعیدفطر بخواهیم ماشینمونو تو پارکینگ مرز رازی بزاریم امکانش هست بخاطر شلوقی جای خالی تو پارکینگ نباشه چون میخوام توشهروان پیشاپیش هتل رزرو کنم . متشکرم

سلام راستش در زمان چنین تعطیلات خوبی ، احتمال وجود محدودیت در فضای پارکینگ در هرجای ایران هست و مرز رازی هم از این قاعده مستثنی نیست ولی ما چون در زمان معمولی سفر کرده بودیم مشکلی نبود ولی در این تعطیلات احتمال کمبود فضای پارکینگ هست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد