سفر - کوچ سرفینگ - تجربه متفاوت

سفر - کوچ سرفینگ - تجربه متفاوت

این وبلاگ صرفا ماحصل تجربیات شخصی من است ... لطفا برای برقراری هرگونه ارتباط صرفا از قسمت نظرات استفاده بفرمایید
سفر - کوچ سرفینگ - تجربه متفاوت

سفر - کوچ سرفینگ - تجربه متفاوت

این وبلاگ صرفا ماحصل تجربیات شخصی من است ... لطفا برای برقراری هرگونه ارتباط صرفا از قسمت نظرات استفاده بفرمایید

سفر زمینی به وان ترکیه - مقدمات سفر

کانال تلگرام سفر ، کوچ سرفینگ ، تجربه متفاوت


سفر به وان...


تاخیر چند ماهه بروز رسانی وبلاگ اصلا برام جالب نبود و نیست  و این مثل این میمونه که تعهدات اخلاقی خودت رو نتونی انجام بدی! البته این تاخیر کاملا توجیه داره و ناشی از بی مسئولیتی نیست !! ولی گاها دوستان به من میگند که همیشه آغاز کننده خوبی هستی و با شور وشوق و انرژی زیاد  یک کار رو شروع میکنی ولی در ادامه کم کم کمرنگ و کم انرژی میشی! خوب با خودم فکر میکنم ، تا اندازه ای بهشون حق میدم ولی انتظار داشتن انرژی نامحدود هم از یه شخص خیلی مشغولی مثل من هم یک کم سخته ... تازه اخیرا مسئله ادامه تحصیل و رفت و آمد شبانه بصورت هفتگی به دانشگاه    هم به گرفتاری های کاری و مشغله انجام وظایف خانوادگی روتین من اضافه شده و تا اندازه ای فوق برنامه های روزمره زندگی را تحت تاثیر خودش قرار داده ....


خوب ; خوشبختانه تازه امتحانات تموم شده ، من با خودم عهد کرده بودم که اولین کارم بروز رسانی وبلاگ باشه و از مرگ تدریجی  اون جلوگیری کنم برای ادامه مطالب از بین مطالب مورد نظر سفر زمینی به وان ترکیه رو انتخاب کردم که در پاییز سال گذشته و در تعطیلات سه روزه و بدون گرفتن حتی یک روز مرخصی صورت گرفت که در نوع خودش برای ما یه رکورد محسوب میشه...


حالا سئوال پیش میاد که چرا وان رو برای سفر انتخاب کردیم؟


وان شهر نسبتا کوچکی  هست که در شرقی ترین بخش آسیایی ترکیه قرار داره و مرکز استانی با همین نام هست به نوشته ویکی پدیا این شهر 361162 نفر جمعیت داره

وان (به ارمنی: Վան) (به کردی: Wan) (به ترکی: Van) بزرگترین شهر در شرق ترکیه می‌باشد٬ یکی از شهرهای تاریخی و زیبای ترکیه است . مردم این شهر به زبان کردی کرمانجی سخن می گویند.

این شهر از شمال وغرب به  وان از شرق به کوههای مرتفع سیاه کوه واز جنوب به کوه آرتوس چسبیده است.(ویکی پدیا)


اولین بار اسم این شهر رو در اخبار و در ارتباط با زلزله وان شنیدم و بعدها در جایی خونده بودم که قطارهای ایرانی که به مقصد استانبول و آنکارا میرند در شهر وان مسافرها رو پیاده میکنند و مسافرین با گذر از دریاچه وان ادامه مسیر رو با قطار ترک میرند علاوه بر این اطلاعات زمینه ای ناندو Nando   دوست کوچ سرفینگی برزیلی ما  که عکسهایی رو از گربه های استثنایی این شهر برای ما فرستاده بود و چهره مثبتی از این شهر برای ما ترسیم کرده بود در ذهنم بود.

همه موارد فوق و در پیش بودن تعطیلات سه روزه و نزدیکی نسبی وان به ایران و عدم نیاز به اخذ ویزا و خاطرات خوب سفر قبلی ما به ترکیه  ، همه و همه باعث شد که این سفر برای ما رقم بخوره ولی با توجه به سرمای احتمالی هوا و کوتاهی سفر که قطعا خستگی بیشتری رو در پی خواهد داشت از بهمراه بردن بردیا صرف نظر کردیم و این به ما کمک کرد که بتونیم تجربه دیگه ای رو از کوچ سرفینگ در وان داشته باشیم.



طبق معمول هر سفر، انجام تحقیقات از دوستان و سایت های اینترنتی و وبلاگ ها انجام شد متاسفانه اطلاعات خیلی بروز و کامل نبود هرچقدر کسب اطلاعات در مورد استانبول و آنتالیا راحت بود در این زمینه خیلی اطلاعات زیادی نصیب ما نشد.

بهترین گزینه کسب اطلاعات از دوستان  ایرانی کوچ سرفینگ ارومیه بود و با فرستادن چند ایمیل اطلاعات خوبی از ساعات حرکت اتوبوس ها ، هزینه و سایر موارد کسب کردیم.


راهها و مسیرهای رسیدن به وان از طریق مسیر زمینی: قطار - اتوبوس - گذر پیاده از مرز

پس بررسی های بعمل اومده اولین گزینه قطار تبریز – وان بود که قطار اتوبوسی و بدون واگن بود از لحاظ ایمنی و امنیت قطار میتونست بهترین گزینه باشه ولی محدودیت حرکت قطار که فقط در طول هفته یک بار و در روزهای چهارشنبه این تردد انجام میشه عملا این گزینه رو برای ما حذف شده کرد و مشکل دیگه این بود که قطار در مرز  توقف طولانی داشت چون بازرسی از قطار و  همچنین چک کردن پاسپورتهای همه مسافرین قطار زمانبر و طولانی هست چون تا همه مدارک کنترل نشود قطار حرکت نخواهد کرد.


گزینه دوم رفتن با اتوبوس های ارومیه – وان بود که با زمان تقریبی 9 ساعت و هزینه 40 هزار تومان منطقی و بی درد سر به نظر میرسید با کمک دوستای  CS ارومیه شماره تماس و ساعت حرکت بلیط ها رو پرس و جو کردم که ظاهرا 8 صبح به سمت ترکیه حرکت میکردند و اگه ما خودمون رو با اتوبوس شب رو به ارومیه میرسوندیم میتونستیم با این اتوبوس ها که ظاهرا همشون اتوبوس های ترک بودند براحتی خودمون رو به وان برسونیم

دو شرکت مسافربری برای وان فروش بلیط  داشتند که من دو هفته قبل از سفر تماس گرفتم که زودتر بلیط خریداری کنم که گفتند نیازی به پیش خرید بلیط نیست و چون های سیزن نیست و مسافرهای زیادی در این فصل به وان نمیرند اتوبوس اکثرا خالی هست و بجای مسافر بار و کالاهای ایرانی با خودش به ترکیه مبره

شماره و مشخصات این دو شرکت رو اینجا ذکر میکنم شاید بدرد کسانی که تصمیم دارند از این مسیر به وان برند بخوره

شرکت نیل چشم گستر ارومیه 2333327-0441 و همچنین شرکت بهار افشان مولوی 2346411-0441


گزینه سوم عبور بطور مستقیم از لب مرزهای مشترک ایران و ترکیه هست


مرزهای مشترک ایران و ترکیه  ویژگیها مزایا و معایب آنها:


برای ورود به ترکیه سه مرز و گمرک فعال هست


مرز بازرگان که مهمترین و شلوغترین گذرگاه ایران و ترکیه هست که این مرز در سمت ترک گوربلاغ نامیده میشه و اکثر اتوبوس ها و سواریها برای رفتن به آنکارا ، استانبول ارمنستان و گرجستان از این مرز تردد میکنند و مرز بصورت 24 ساعته باز هست و برای رفتن به وان این مرز نسبت دور است و مرزهای رازی در نزدیکی شهر خوی و مرز سرو در نزدیکی شهر ارومیه  برای رفتن به وان مناسب می باشد.


مرز رازی - کاپیکوی(سمت ترک) در ساعات خاصی فعال است و اگه شما دیر به لب مرز برسید پشت درهای بسته خواهید ماند پس برای گذر از مرز رازی زمان رسیدن به مرز مهم می باشد مرز رازی در طرف ایرانی ساعت 9 صبح و در طرف ترک 8 صبح به وقت محلی باز میشه  و در سمت ترک ساعت 3 عصر و در طرف ایرانی 4:30 عصر بسته میشه و تردد متوقف میشه.

فاصله مرز تا وان کمتراز 100 کیلومتر هست ولی جاده اش سر راست هست.


مرز سرو - اسندره (سمت ترک )که در نزدیکی ارومیه قرار داره در کمتر نیم ساعت از ارومیه قابل دسترسی است و از مزایای اون اینه که بطور شبانه روزی باز هست و محدودیت ساعت کار نداره ولی برای رسیدن به وان بیشتر مسیر در خاک ترکیه پیموده میشه و برخلاف مسیر رازی – وان که جاده اتوبان ، دارای جاده  ای کوهستانی و تا اندازه ای خطرناک هست و نکته دیگه اینکه اگه از مسیر رازی به سمت وان برید لب مرز مینی بوس منتظر حضور مسافرین هست و براحتی یک سره به وان میره ولی در مرز سرو ابتدا باید با سواری به یکی از شهرهای نزدیک بنام Yuksekova رفت و بعد از اونجا عازم وان شد که یک کم پردرد سره !!فاصله مرز Sero سرو -اسندره تا وان حدود 298 کیلومتر هست.


ادامه دارد .... تاریخ احتمالی بروز رسانی 10 الی 15 روز دیگه!

از قدیم گفتن کم بنویس ولی همیشه بنویس!!


نظرات 22 + ارسال نظر
شیما و علی شنبه 28 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 03:30 ب.ظ http://malish.blogfa.com

درود بر بابک عزیز
همیشه آدمو با سفرهای متفاوتت سورپرایز می کنی
این وان از اون جاهایی که علی رغم نزدیکی و قابل دسترس بودنش کمتر ازش نوشتن و تقریبا هیچ چیز قابل استنادی ما تا به حال ندیده بودیم.
امیدواریم با این نکات کاربردی زیبات فرصت دیدار از اونجا هم فراهم بشه
خوش باشی

سلام بر دوستان گلمون ... چرا مبالغه میفرمائید !! سفرهای ما کجا و سفرهای مارکوپولویی شما کجا!!

آره اطلاعات اولیه بدست آوردنش یکم سخت بود و اطلاعات موجود بروز نبود !
وان فقط برای یه تعطیلات کوتاه و دم دستی خوبه مخصوصا برای ساکنین شمال غرب کشور ...
ممنون از اینکه به ما سر زدید

رضا یکشنبه 29 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 09:06 ق.ظ http://Safarbedigarsu.blogfa.com

سلام و درود فراوان
نوشتن همیشه اسیر و زندانی زمان های همیشه در فرار است ولی اینگونه نمی ماند.با این حال خوشحالیم که سایت به روز شد.
شهرهای مرزی فرصت خوبی هستند برای تنوع سفر.آن عکس گربه هم هنرمندانه و با دقت عکاسی شده است.
از شماره ها هم ممنونیم
راستی پیشنهادهای متفاوت و مسیرها و راههای متنوع سفر از ویژگی های سایت شماست و به نظرم این تفاوت سایت شما با دیگران است.
تاریخ احتمالی هم خوب بود:)
منتظریم
شاد باشید

سلام برآقا رضای عزیز...آره درست میفرمایید برای یک تنوع اون هم از نوع کوتاهش خیلی خوب بود...
اون تاریخ احتمالی بیشتر برای مقید کردن خودم بود !!
ممنون که اومدی...

مامان امین (مریم) یکشنبه 29 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 10:44 ق.ظ http://darkoochehayeesfahan.blogfa.com/

سلام آقا بابک چقدر خوب که دوباره می نویسید.یکی از اقواممون چند وقت پیش از این طریق به ترکیه رفته بود و یه گشت حسابی زده بود.ممنون که این اطلاعات مفیدو در اختیار همه قرار میدید.منتظریم ببینیم در ادامه چه اتفاقی میفته.آقا بابک آیا این مسیری که گفتید و کلا اتوبوسها امن هستند؟

سلام ... یکی از عوامل تاخیر در نوشته های من ، حضور مستمر هفتگی در شهر زیبای شماست ! حالا انشاء الله در تابستون سعی میکنم منظم تر بنویسم ...
تا اینجای سفر که خدارو شکر امن بود ببینیم بقیه اش چی میشه!!؟

عسلی دوشنبه 30 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 09:49 ب.ظ http://www.safarjooyan.blogfa.com

به به پست جدید
عالیه و ما رو تا اون 15 روز آتی منتظر نگه میداره
وان هم خیلی تعریفشو شنیدیم ولی ما تا حالا از اون طرف رد نشدیم. سفرنامه شما حتی اگه کوتاه باشه مرجع خوبی میشه واسمون. عکس گربه و چشم های دورنگش عالی بود گویا یه میدان هم این شکلی دارن درسته؟

آره هرچی بگید حق دارید ! واقعا گرفتار بودم...
میدون اصلی یه مجسمه از ماهی داره ...

عسلی دوشنبه 30 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 10:05 ب.ظ http://www.safarjooyan.blogfa.com

راستی یادم رفت بگم عمان ایر هم چک کنین
معمولا نرخش از بقیه ارزونتره. و فکر نکنم تا زمستان تغییر کنه و افزایش داشته باشه

آره چک کردم 649.20 دلار ، رفت و برگشت از قطر ایرویز هم ارزونتر درمیاد...پرواز قطری 2387000تومان در میاد ...مرسی

محمد گائینی شنبه 4 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 12:14 ب.ظ http://WWW.BEINABEIN.COM

درووود بر شما
نگارش دقیق و ارائه کامل اطلاعات و تجربه سفرتون جای تقدیر داره
من هم امیدوارم فرصت بیشتری برای نوشتن داشته باشید

سلام جناب گایینی عزیز ... ممنون از حضورتون ... بازدید شما از وبلاگ ما مایه افتخار هست خیلی خوش اومدید...

مامان امین (مریم) شنبه 4 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 02:18 ب.ظ http://darkoochehayeesfahan.blogfa.com/

سلام آقا بابک اگر زحمتی نیست یک سر به وبلاگ من بزنید و اون گویها یا فرفره های چوبی را ببینید.چون به من یادآوری کردید خواستم ببینید منظورتان همین اسباب بازی بود؟

سلام دقیقا همینه!!!
جالبه بعد از گذشت سی و اندی سال طراحی و رنگ آمیزی اونها تغییر نکرده ...
سر فرصت از مطالب خوب شما بهره خواهیم گرفت
ممنون از یادآوری این خاطره قدیمی

قصه گو شنبه 4 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 04:51 ب.ظ http://www.m4taghi.blogfa.com

سلام جناب بابک.
بهتون تبریک میگم که بعد از مدتها بالاخره به روز شدید و دوستانتونو که دیگه ازتون قطع امید کرده بودن سورپرایز کردید. این قبیل سفرهای کوچک و کم هزینه به کشورهای همسایه برای بسیاری از ایرانیها که شاید فرصت سفرهای دور و درازتر رو نداشته باشند بسیار مفیده ازتون سپاسگزاریم که مارو به چنین سفری بردید. منتظر بقیه سفرنامه هستیم..

سلام واقعا تبریک هم داره چون برای خودش موفقیتی محسوب میشه!!
....
ممنون

نسیم سه‌شنبه 14 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 07:22 ب.ظ

سلام فکر کنم مسافت رازی تا وان را اشتباه نوشتید شاید 90 تا 100 کیلومتر باشه نه300! راستی اگه از زمان یا فصل های تخفیف خبری دارین بگین/ فقط هتل هست؟!یا مسافرخونه هم هست؟!کرایه هتل چقدر هست؟ هر مسافر چقدر میتونه بار بیاره؟ اول هفته خوبه وسط یا آخر هفته؟ نریم تعطیل باشه؟ قیمتها نسبت به ایران خوبه میسرفه بریم؟! و کلی چیزهای دیگه/
ممنون

سلام سرکار خانم نسیم ... شما کاملا درست میفرمائید کمتر از 100 کیلومتر است اشتباه تایپی بود اصلاح شد ممنون...
با توجه به اینکه شهر وان مقصد توریستی مسافرهای ایرانی هست توصیه می کنم که در تعطیلات چند روزه ایرانی به اون جا سفر نکنید ... یکی از دوستان که در تعطیلات عیدفطربه وان سفر کرده بود میگفت لب مرز حیلی شلوغ بود و با توجه به دعوای دو راننده تاکسی که منجر به کشته شدن یکی از اونها شده بود مرز رو برای عبور افراد بصورت پیاده بسته بودند و فقط به سرنشینهای ماشین های کاپوتاژ شده اجازه عبور میدادند و هزینه مینی بوس ها هم با توجه به تراکم مسافر چندین برابر میگرفتند و هتل هم به سختی و بسیار گرون تونسته بودند گیر بیارند
بنابراین با چنین شرایطی اصلا سفر در تعطیلات چند روزه ایرانی توصیه نمیشه ولی از قیمت ارزون در فروشگاههای زنجیره ای همچون ال سی واکی و ون پارک میگفت که توسط ایرانیها مورد هجوم واقع شده بود...
ما در هتل اقامت نداشتیم و در مورد تعدد هتل یا مسافرخونه اطلاعات دقیقی نداریم
کلا اگه توقع زیادی از سفر وان نداشته باشید مثلا در حد استانبول! در حد یه مسافرت 2 الی 3 روزه بد نیست چون نیاز به ویزا نداره و هزینه حمل و نقلش خیلی کمه و اجناس فروشگاههای زنجیره ای از لحاظ کیفیت و قیمت هم مثل بقیه شهرهای ترکیه هست ....

سحرموسوی - سفری دیگر پنج‌شنبه 16 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 05:58 ب.ظ http://safaridigar.blogfa.com

سلام
سپاس از گزارش خوبتان... مستدام باشید

سلام خیلی خوش اومدید ... ممنون از لطفتون

سیماسفرخوی یکشنبه 4 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 02:45 ب.ظ

با سلام و تشکر ار زحمات حضرتعالی
خواستم محضر عالی را مطلع سازم که مرز زمینی رازی کوتاه ترین و نزدیک ترین مسیر به شهر وان کشور ترکیه هستش. شما اگر مبدا را تیپبریز در نظر بگیرید:
1- تبریز تا وان از بازرگان490 کیلومتر
2-تبریز تا وان از مرز سرو426 کیلومتر
تبریز تا وان از رازی360 کیلومتر
ضمنا شرکت مسافربری سیماسفر مفتخر هست که با استفاده از سرویس های منظم همه روزه به وان ترکیه از ترمینال خوی با استفاده از ماشینهای ترک و ایرانی در خدمت شما و کلیه همموطنان عزیز باشد
04436241470-80-90
www.simasafarkhoy.ir
متشکرم

سلام ... ممنون از اطلاع رسانی خوب و مفید شما ... زمانیکه ما تصمیم داشتیم عازم وان بشیم متاسفانه این سرویس ها برقرار نبود

اگه زمان حرکت و هزینه بلیط رو هم اعلام میکردید قطعا میتونست مفید باشه ...
راستی از خوی برای کدامیک از شهرهای دیگه ترکیه سرویس وجود داره ؟

[ بدون نام ] سه‌شنبه 21 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 12:07 ق.ظ

با سلام
آیا آن پارکینگ در گمرک رازی عمومی است؟
آیا برای آن قبض صادر می شود و امکان آن که ماشین را برای یک هفته آنجا گذاشت هست؟

سلام آره پارکینگ عمومی است و تا جاییکه یادم هست در ورودی آن نگهبان داشت ولی چون ما با تاکسی به مرزاومده بودیم دقیقا نمی دونم قبض میداد یا نه ولی قطعا هزینه میگرفت!

محسن جمعه 1 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 10:16 ق.ظ http://sepanj88.blogfa.com

سپاس از مطالب ارزشمندتون و احترامی که به نظرات قائلید
بنده خیلی علاقه مند به مقوله کوچ سرفینگ هستم اما اطلاعاتم در این مورد خیلی کمه
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

سلام محسن عزیز... در یکی دو پست اطلاعاتی کلی در این مورد رو نوشتم و در قسمت نظرات هم سوالات مشترکی بوده که سعی کردم جواب بدم
http://travle.blogsky.com/1390/05/01/post-14/
http://travle.blogsky.com/1390/12/02/post-28/
بازهم مورد خاصی بود در خدمتم

کیجا یکشنبه 10 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 02:16 ب.ظ http://kija-a.blogfa.com

درود بر شما . همیشه آغاز و هماهنگی های سفر برام جذاب بوده و ترجیح میدم سفرنامه های طولانی رو از اول بخونم . وقتی تموم شد میگم

سلام ... آغاز سفر لحظات پر مشغله زیادی رو در برمیگیره که گاها استرس زا هم هست !مخصوصا اگه قرار باشه خودت کل سفر رو برنامه ریزی و مدیریت کنی ... ولی شیرینی و انرژی خاص خودش رو هم داره ...
خوش اومدید

farshad پنج‌شنبه 6 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 01:41 ق.ظ

salam man ke engad miram van miyam unja torki harf mizanim koja zabune una korde chanta das fursh bashae unja mishe kord i miharfan ?

سلام فرشاد عزیز... نوشته های ما حاصل تجربه کوتاه اقامت ما در خونه یکی از اهالی وان بود و ایشون میگفت دولت ترکیه به دلیل مبارزه با کردها در گذشته های نه چندان دور اجازه نمیداد کسی در انظار عمومی کردی صحبت کنه ... و مدارس و سایر ادارات دولتی نیز به ترکی صحبت میشه ...ولی منطقه بااکثریت کرد هست...

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%88%D8%A7%D9%86

[ بدون نام ] یکشنبه 24 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 03:20 ب.ظ

من اخیرا از تهران به شهر وان به پیشنهاد یکی از دوستان مسافرت کردم. به نظر من اصلا نمی ارزه که این همه راه رو طی کنی و بعد به شهر خیلی معمولی در حد شهرهای درجه سه چهار ایران برسی!!! خطرات جاده ای، حمل بار در کل طول مسافرت، احتمال بسته بودن مرز و خستگی مفرط از معایب عمده این سفر خواهد بود...

سلام ... آره جذابیت های وان بسیار محدود هست ولی برای ساکنین استانهای شمال غرب و غرب ایران برای یه تعطیلات کوتاه مدت بد نیست...ممنون از اینکه تجربه خودتون رو به اشتراک گذاشتید

[ بدون نام ] یکشنبه 24 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 05:05 ب.ظ

Salams, thanks for sharing this. It was quit helpful. I do appreciate this.

Regards,
Amir

Dear Amir,Thank you very much indeed for your comment...I try to do my best ...with best wishes for you

تور ترکیه شنبه 25 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 12:14 ب.ظ http://turkey-tourism.ir/

با سلام . وبلاگ جالبی دارین . تبریک

سلام حضور افراد حرفه ای باعث خوشحالی ماست ...

نسیم شنبه 16 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 11:19 ب.ظ

سلام من از اعضای کوچ سرفینگ هستم و م خوام سفرم رو به ترکیه از وان شروع کنم تا انکارا چه مسیری رو شما پیشنهاد میکنید؟ بعد مسافت یا زمان مهم نیست مسیر شمالی؟ جنوبی یا از وسط نقشه ؟ علاقه من آثار باستانی است تا طبیعت یعنی بیشتر به اماکن تاریخ علاقه دارم تا بکر بودن طبیعت

سلام خانم نسیم ... راستش ما از طرف شرق تا وان جلوتر نرفتیم و سفر به استانبول هم هوایی بود و درپاسخ به پرسش شما اطلاعات خوبی نداریم ... پیشنهاد میکنم از تجربه دوستای خوبمون عسلی و بام در وبلاگ سفر جویان استفاده کنید که چندین بار تجربه سفر زمینی به ترکیه رو داشته اند ... موفق باشید
http://www.safarjooyan.blogfa.com

شیرین شنبه 5 دی‌ماه سال 1394 ساعت 06:17 ب.ظ

مرسی واقعا عالی بود

سلام ... خیلی خوشحالیم که رضایت شما رو جلب کردیم

نریمانی دوشنبه 2 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 04:39 ب.ظ

خدمت محترم نویسنده باید عرض کنم شهر وان ترک نشین و ازری نشین هست نه کورد نشین. بهتره اطلاعات به درستی نوشته بشه.

سلام جناب نریمانی عزیز -- همانطوریکه که وبلاگ هم گفتیم این سفرها ماحصل تجارب شخصی ماست اون چیزی رو که دیدیم سعی کردیم به تصویر بکشیم ---بر اطلاع بیشتر بعد از کامنت شما به مورد زیر در ویکیپیدیا برخوردیم شاید برای اطلاع شما مفید باشه

وان (به ارمنی: Վան) (به کردی: Wan) (به ترکی استانبولی: Van) بزرگترین شهر در شرق ترکیه که مرکز استان وان می‌باشد. یکی از شهرهای تاریخی و زیبای ترکیه است با جمعیتی نزدیک به ٣۶۱،۱۶۳ نفر. مردم این شهر به زبان کردی کرمانجی سخن می‌گویند.[۱][۲]

رضا ضربی سه‌شنبه 24 دی‌ماه سال 1398 ساعت 12:42 ق.ظ https://www.turktravel.ir/

عالی بود . متن روان و بسیار صمیمی . موفق باشید

مرسی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد