سفر - کوچ سرفینگ - تجربه متفاوت

این وبلاگ صرفا ماحصل تجربیات شخصی من است ... لطفا برای برقراری هرگونه ارتباط صرفا از قسمت نظرات استفاده بفرمایید

دهلی نو - آرامگاه همایون - آکشاراهام و سایر جاذبه های توریستی

صبح روز دوم جاهای دیدنی دهلی رو لیست کردیم و ازحدود ساعت 9 از هتل بیرون اومدیم همه جا خلوت  بود و مثل صبح های جمعه بود علتش این بود که ادارات و مراکز شهری حدود ساعت 10 شروع به کار میکنند !!

در ابتدا سمت پارلمان هند رفتیم چون در مسیر مترو بود بعد از اون به سمت کاخ ریاست جمهوری هند و مقر سیاسی هند رفتیم در گوشه ای میدان بزرگ اونجا فضای سبزی وجود داشت که شبکه های مختلف خبری هندی و بین المللی مثل سی ان ان و ان اچ کی و ... بطور مستقیم گزارشات خبری خود را ارسال میکردند بعد از اون به سمت کاخ ریاست جمهوری رفتیم مناطقی که خبری ازفقر و کثیفی روزگذشته نبود و چهره دیگری از هند  رو دیدیم  خیابانهای عریض و کم تردد و کاملا متفاوت از دهلی قدیم  .... ماشینهای مدرن تر و ساختمانهای شیک تر و پیاده روها ی نسبتا تمیز .....

آرامگاه همایون Humayun's Tomb

مقصد بعدی مقبره همایون بود همایون دومین پادشاه امپراتوری مغولی هند یا گورکانیان هند بود که پس از پانزده سال که در دربار ایران پناهنده بود به کمک شاه طهماسب اول تاج و تخت خود را باز ستاند و به هند برگشت اما پس از چند ماه به طور ناگهانی و بر اثر سقوط از پله‌های کتابخانه‌اش فوت کرد. این آرامگاه با شکوه به دستور همسر وی حمیده بانو بیگم که در ایران با معماری ایرانی آشنا شده بود ساخته شد. کار ساخت این بنا در سال ۱۵۶۲ یک سال پس از مرگ همایون آغاز و هشت سال به طول انجامید. این آرامگاه با الهام از مقابر ایرانی و فضای چهار باغ یا باغ جنت ساخته شده که اولین باغ به این سبک در هندوستان به شمار می‌رود.

ورودی نفری 250 روپیه بود که برای هندیها فقط 25 روپیه بود ... نکته جالب حضور دسته جمعی هندیها بود که در گروههای مختلف دانشجوئی و دانش آموزیی با لباسهای متحد الشکل از این بنا بازدید میکردند و توریست های خارجی بسیار هم در گوشه گوشه این بنا حضور داشتند. گفته میشد آرامگاه همایون اولین نمونه آرامگاه باغ در شبه قاره هند به شمار می رود و سازمان فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) آرامگاه همایون را در سال 1993 به عنوان 'میراث جهانی' ثبت کرده است. آرامگاه همایون مانند سایر آثار معماری دوره گورکانی هند دارای عناصر فراوان معماری ایرانی است با این تفاوت که در کنار به کار رفتن کاشی‌کاری به رسم هندیان تخته‌سنگ‌هایی نیز در بنا به کار رفته‌است. تأثیر معماری ایرانی به بهترین وجهی در بنای آرامگاه همایون مشهود است. این بنا که یکی از ایرانی‌ترین بناهای هند است دارای کاشی‌کاری مختلط و ترکیب پیچیده شاه‌نشین‌های قوسی شکل و گنبدهای باریک است. این مقبره عظیم با سنگ سرخ تزئین و باغ آن کاملاً شبیه چهارباغ اصفهان است.پس از گشتی چند ساعته در این بنای باشکوه و زیبا که با سکوت دل انگیزش لحظاتی ما را از محیط شلوغ و پر سرو صدای دهلی جدا کرده بود گذراندیم....

برای ناهار بهترین گزینه مک دونالد بود که مطمئن بودیم می تونیم از عهده خوردنش بر بیاییم چون غذاهای اسپایسی و تند هندی  با ذائقه ما خیلی جور نیست با حدود 160 روپیه نفری حدود 2400 تومان! ناهارمون رو خوردیم....  هزینه ها در هند بسیار پایین است بالاخص برای اروپاییئها و اونها به سادگی می توانند ماهها  با هزینه اندک در هند بمونند و گردش کنند .

مقصد بعدی معبد آکشارآهام بود معبدی که گفته میشد قدمت 5 ساله داره و برای ورود به معبد بسیار بسیار سختگیری و کنترل میشد و ورود دوربین ساک و کیف و غذا و همه چیز ممنوع بود فقط یک بطری آب و پول و پاسپورت...

رهبر و مرشدی که مریدانش این بنا رو از روی عشق ساختن، مردی بود به نام “سوامی نارایا Swaminaraya” که مردم رو به صلح و محبت و ساده زیستی دعوت میکرد. از هفت سالگی از شهر خودش سفر کرد و دور هند گشت و پس تحمل سختیها ، به خدا نزدیکتر شد . آموزه هایی که نورایی سومارا به مردمش میداد پر از محبت بود و شادی بود. تمام عباداتشون با شادی بود، اونها رو از خشونت و دزدی بر حذر میداشت. به طوری که حتی وقتی قحطی تو یکی از روستاهای هند اومده بود، هیچ کدوم از مردم اون روستا دزدی نکردند و با هر سختی شده اون قحطی رو پشت سر گذاشتن. بعد ها همه مریدانش در طی هفت سال این معبد عظیم و وافعا شگفت انگیز رو ساختند

واقعا معماری چشمگیر و زیبائی داشت که توصیف اون برام خیلی سخت است و واقعا آدم از زیبائی این اثر متاثر میشد معبدی که در گوشه گوشه اون سنگبری و برش ماهارانه استادکاران هندی توجه ادم روبه خودش جلب میکرد کنده کاری های فیل ، الهه راما و کریشنا…..

ورود به معبد برای همه رایگان بود ولی 3 نمایش داشت که باید بلیط ورودی به مبلغ 170 روپیه میگرفتیم...

محوطه معبد خیلی تمیز و زیبا بود و هندیها پا برهنه در حیاط معبد قدم میزنند و و مکان زیارتی تفرجگاهی بسیار بود ...برای ورود به معبد اصلی باید بدون کفش میرفتیم ولی در بقیه جا مشکلی نبود....

نمایش جالب شامل بازسازی زندگی سوامی نارایا بود که با بهره گیری از جلوه های نوری و سمعی بصری مروری بر زندگی این شخص از کودکی تا بزرگسالی داشت خوشبختانه ما از سانس ویژه توریست ها استفاده کردیم که کاملا به زبان انگلیسی توضییح میداد و نمایش دوم هم فیلم سینمائی از رویدادهای زندگی اون بود که با استفاده از پرده بسیار عریض و دو بعدی و با استفاده از هد فون مخصوص ترجمه همزمان انگلیسی بود در بین نمایشها با دو جوان هندی آشنا شدیم که دو میهمان خارجی دیگه داشتند و توضیحات خوبی در زمینه آئیین هندیها به ما دادن

سازندگان این معبد برای آشنایی بازدید کننده ها ، یک ابتکار جالب به خرج داده بودن و اون ساخت یک تونل نسبتا طولانی بود که وسطش ریل کارگذاشته بودن و روی ریل قایق حرکت میکرد. در طول تونل، داستان پیدایش تمدن در هند و پیشرفتشون به صورت مجسمه های حرکتی و موسیقی و توضیح به زبان انگلیسی ما رو با فرهنگ هند آشنا میکرد

راس ساعت 6 عصر مراسم رقص فواره و موزیک بود که علیرغم اینکه برای دیدنش بلیط 17 روپیه میفروختند ولی از همه جا قابل دیدن ترکیب زیبائی از نور موزیک و فواره آب توام با مراسم نیایش و عبادت در زیر مجسمه بزرگ کریشنا....

از اونجائیکه ورود دوربین بداخل این معبد زیبا ممنوع بود بازار کاسبی عکاس مستقر در این مجموعه حسابی داغ بود و ما هم یک عکس به قیمت 170  روپیه برسم یادبود گرفتیم...

این معبد از جاذبه های توریستی دهلی هست که بازدیدکنندگان بدور از چهره واقعی دهلی ، از هند نوین و مدرن بازدید میکنند چون جلوه های هنر و فن آوری هند در این معبد مشهود بود

تا حاضر شدن عکس یک ساعتی وقت داشتیم که یه پیتزا هندی که خوشبختانه اسپایسی نبود سفارش دادیم که با یه نوشابه نفری 65 روپیه شد .... در مسیر برگشت با مترو به هتل برگشتیم ولی تو راه رفتن به هتل یه سری نان (15 روپیه) آب (15 روپیه)نوشابه متوسط(25 روپیه) و ماست متوسط(35 روپیه ) از خواروبارفروشی نزدیک هتل خریدیم تا در صورت گشنگی با کنسروهایی که برای روزهای بحرانی توی کوله هامون داشتیم توی هتل شامی بخوریم  لازم به ذکر است که خواربارفروشی های هند مثل مغازه های سنتی خودمون است و یا شبیه سوپرمارکت های درجه 2 و 3 ایرانی  و خبری از شاپینگ سنتر و فروشگاههای استاندارد بین المللی نیست ! ....

خوشبختانه شب دوم در دهلی بهتر از شب اول بود چون دیگه خبری از سرو صدای فیلم هندی اطاق همسایه نبود وما در اوج خستگی به راحتی به خواب فرو رفتیم تا فردا صبح به سمت جیپور حرکت کنیم ....

علی و شیما یکشنبه 6 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 12:07 ب.ظ http://malish.blogfa.com

بابک جان این عکسهاتو با خط کش اندازه میگیری؟! ماشاله خیلی مرتبو و منظمه! قبطه خوردیم!!!

شما لطف دارید .... حاضریم خط کش مون رو تقدیم کنیم !!!!

ر.عاشوری یکشنبه 6 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 01:21 ب.ظ http://www.hashtesfandmah.blogfa.com

متاسفانه فقط حوالی کاخ ها و بناهای دولتی و پارلمانی باید اینقدر تمیز باشد؟
در ادامه مطلب با کمال میل با شما همسفر می شوم

جاهایی مثل فرودگاه و محلهای ویژه توریست ها هم جزء استثناهای هند بود بویژه مترو اکسپرس فرودگاه که اصلا شبیه بقیه مسیرهای مترو نبود خلوت و تمیز .... البته با بلیطی چندین برابر قیمت که بعلت گرونی نسبی بلیط ، هندیها کمتر از اون خط استفاده میکردند ما یک بار از خط معمولی استفاده کردیم حدود 30 ایستگاه داشت که با مترو اکسپرس با کمتر از 4 ایستگاه به مقصد رسیدیم !! ولی واقعا تمیز و باورنکردنی بود ....

خوش اومدید

[ بدون نام ] دوشنبه 7 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 03:39 ق.ظ

Travel ,not travle

دوست عزیز شما درست میفرمائید ولی در موقع ایجاد وبلاگ با نام مشابه وبلاگ وجود داشت و اجازه این نام داده نمیشد ...شرمنده چاره دیگه وجود نداشت... خیلی ممنون از دقت و اظهار نظر شما

بهرام دوشنبه 7 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 04:25 ب.ظ http://biyataberavimsafar.blogfa.com/

سلام دوست عزیز سال نو رو خدمتتون تبریک عرض می کنم و آرزوی سلامتی و سفرهای خوشی رو تو این سال جدید براتون دارم . سفرنامتون هم در ضمن حرف نداره
موفق باشین
بهرام

مرسی بهرام عزیز ... نظر لطف شما هست من هم سال خوبی را برای شما آرزو میکنم

ر.عاشوری دوشنبه 7 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 05:08 ب.ظ http://www.hashtesfandmah.blogfa.com

جمعیت هندوستان ۱٬۲۱۰٬۱۹۳٬۴۲۲ نفر است که دومین کشور پر جمعیت دنیا پس از چین به شمار می‌آید.که به اشتباه در متن یک میلیون و دویست هزار نفر نوشتید.
البته قصد من فقط اصلاح بود.
با تشکر

مرسی از دقت شما .... راستش من در اعداد و ارقام ضعیف هستم ! و در محاسبات و کار با داده هایی که نشان از ریاضیات داشته باشه خانومم کمکم میکنه !!!

در اسرع وقت اصلاح میشه

بازم مرسی .....

میثم پنج‌شنبه 10 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 11:43 ق.ظ

با سلام و تبریک سال نو خدمت شما بابک عزیز . از خوندن سفرنامه هات لذت میبرم چون هم شیرین و شیوا گفتی و هم همراه با تصاویره . به نوبه خودم ممنونم . اگه تو نوشته هات از مقایسه اون کشور یا شهر با شهرهای خودمون استفاده کنی ( برای بهتر رسوندن مطلب نه جهت عنوان نمودن مشکلات ) فکر کنم برای افرادی مثل من که مسافرت خارجی نداشتیم بهتر باشه . البته این نظر من بود . باز هم مرسی از نوشته هات

سلام آقا میثم .... سال نو شما هم مبارک .... سعی خودم خواهم کرد ...
انشاء الله که شرایط به نحوی پیش بره که شما هم بتونی تجربه متفاوت در سفرهای خارجی داشته باشید .... موفق باشید

شیما و علی دوشنبه 1 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 01:40 ق.ظ http://malish.blogfa.com

سلام بابک جان. ممنون از محبتت.امیدوارم امسال هم برنامه کاملی داشته باشی. خوشبختانه الان که پیغامت رو در سفرنامه مسکو خوندم تو بارسلون هستیم. 2 روز قبل اومدیم استانبول و الان بارسلونیم. بعد هم اگه خدا بخواد عازم مادرید, سوئیس, بروکسل, بوداپست و آمستردام هستیم. برات آرزوی بهترین ها رو دارم.
موفق باشی

سلام واقعا خیلی خوشحال شدم .... آفرین .... راستی توی آمستردام یه دوست کوچ سرفینگی دارم اگه عضو هستی می تونی ازش کمک بگیری
راستی ویزا رو با دعوتنامه تونستی بگیری یا نه و از کدوم سفارت گرفتی ؟
خوش بگذره ....

مریم دوشنبه 27 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 02:57 ب.ظ

من امروز وبلاگ شما رو دیدم و مطالعه کردم. لذت بردم از روایت هاتون.فقط خواستم بگم من هند بودم و محله ای که شما توی اون هتل داشتیدبسیار کثیف و شلوغه. ولی فروشگاه های بزرگ و بین المللی مواد غذایی هم در دهلی وجود داره که همتای اون ها رو توی تهران نمی تونید ببینید.

سلام مرسی از بازدید و اظهار نظرتون ...راستش ما قرار نبود هتل بریم و یکی از دوستان کوچ سرفینگی میزبان ما بود بعد از 9 ساعت انتظار شبونه در فرودگاه دهلی، پس ازچک کردن ایمیل متوجه شدیم برای میزبان ما مشکلی پیش اومده ... باهاش تماس گرفتیم و اون این منطقه رو به خاطر مرکزیت و دسترسی راحت و احتمالا قیمت مناسب تر یشنهاد داده بود