سفر - کوچ سرفینگ - تجربه متفاوت

این وبلاگ صرفا ماحصل تجربیات شخصی من است ... لطفا برای برقراری هرگونه ارتباط صرفا از قسمت نظرات استفاده بفرمایید

آمستردام هلند - زیبا و دلفریب

بعد از پرواز کوتاه در میان ابرهای تیره ، هواپیمای نوروژین ایرلاین  در فرودگاه اسکیپول آمستردام ، به نرمی زمین نشست با توجه به اینکه کوله هامون رو بداخل هواپیما برده بودیم اصلا معطل نشدیم و تجربه کپنهاگ اینجا حسابی بدردمون خورد ... آخرین ای میلی که لیو میزبان 56 ساله آمستردامی فرستاده بود ، آدرس کامل خونه و تلفن اش رو داده بود ...لیو در پروفایلش توی سایت کوچ سورفینگ نوشته بود که معمولا زود می خوابه! ... از اونجائیکه پرواز ما حدود ساعت 9:30 تو آمستردام نشسته بود باید در زودترین زمان ممکن به خونه  میرسیدیم که میزبان رو دچار دردسر نکرده باشیم ...بعد از خروج از فرودگاه به دفتر توریستی در ایستگاه قطار مراجعه کردیم و نقشه و مسیر مترو آمستردام رو پرسیدیم باتوجه به محدودیت وقت فرصت اشتباه کردن نداشتیم و این عامل یک کمی باعث تعجیل در تصمیم گیری و اندکی استرس میشد ... سعی کردم با موبایلم (همراه اول) به لیو اس ام اس بدم و رسیدنم روبهش خبر بدم ولی متاسفانه اس ام دلیور نشد! با توجه به اینکه خرید بلیط مترو فقط با کارت اعتباری میسر بود نتونستیم از دستگاه بلیط بخریم و در صورت خرید از دستگاه حدود 1 یورو می تونستیم ارزون تر بخریم ....بنابراین به باجه بلیط فروشی که صف نسبتا طولانی داشت مراجعه کردیم با 8.40 یورو دو تا بلیط مترو گرفتیم و از متصدی بلیط در مورد آدرس مقصد پرسیدیم و متصدی فروش بلیط با خوشرویی و با حوصله زمان بندی ترن داخل شهری رو چک کرد و با پرینت کردن اون  و مشخص کردن پلت فرم مربوط به مترو مقصد ما رو مشخص کرد قابل ذکر است که با دونستن پلت فرم و زمان رسیدن قطارهای شهری ، براحتی میشه برنامه ریزی و زمانبندی درستی داشت چون معمولا قطارها بدون کوچکترین تاخیری حرکت میکنند.

قبل از رسیدن مترو سعی کردم به لیو زنگ بزنم ولی تلفنش هم در دسترس نبود و زمان هم به سرعت میگذشت و استرس من هم بیشتر میشد چون اگه نمی تونستیم ادرس رو پیدا کنیم پیدا کردن هتل توی اونوقت شب (در تابستون که هتل ها نیاز به رزرویشن دارند!) کار آسونی نبود  مخصوصا با کوله پشتی های بزرگ ما و تاریکی هوا ... !!

قطار طبق زمانبندی مشخص وارد ایستگاه شد و ما برای اینکه ریسک نکرده باشیم و زمان رو از دست ندهیم از چندین نفر سوال کردیم که قطار و ایستگاه رو اشتباهی سوار نشیم ... در داخل قطار از چندین نفر سوال کردم زمان به سرعت سپری میشد عقربه های ساعت به نظر سریعتر حرکت میکرد ......  در نیمه های راه با یه جوان سیه چرده آشنا شدم و در مورد آدرس ازش سوال کردم و اون با دیدن آدرس به ما اطمینان داد که آدرس رو میدونه و قبلا خودش در همون منطقه زندگی میکرده .... وقتی فهمید که ما از ایران اومدیم خیلی هیجان زده شد و گفت که قبلا تهران اومده و دربند و درکه هم رفته  !!!

برای من هم جالب بود چون قیافه اش نمی خورد که اینکاره باشه !! ولی برخلاف ظاهرش برخورد موقرانه و مودبانه بود اسمش " استانلی وارنلود" بود و مهماندار هواپیمیائی کا ال ام هلند بود هلند بود و دلیل سفرش به ایران هم کارش ....

در ایستگاه مورد نظر به اتفاق پیاده شدیم  ، ساعت حدود 11 شب شده بود و خیلی دیر بود و بارون نم نم  شروع به باریدن کرده بود و من مجبور شدم چترم رو بازکنم که کوله و وسایلمون خیس نشه ... قدم زنان به سمت خیابان منزل لیو رفتیم و صحبت کردیم و از خاطرات ایران برای ما گفت ....

پس از دقایقی پیاده روی مسیر خیابان رو به ما نشون داد و با خوش رویی از ما خداحافظی کرد ... با اندک استرس با چک کردم شماره پلاک خونه به سمت جلو رفتیم و با توجه به تجربه های خوبی که از میزبانهای قبلی اروپائی داشتیم با اعتماد به نفس به سمت آدرس رفتیم و خوشبختانه خونه لو رو پیدا کردیم آپارتمانی که نام اون روی یکی از زنگ ها نوشته بود زنگ در رو با تردید زدم چون ساعت 11:20 شده بود و احتمال خواب بودنش زیاد بود ....

لیو به سرعت درب رو باز کرد و به ما خوش اومد گفت .... نفس راحتی کشیدیم و با آرامش دو چندان از پله های آپارتمان بالا رفتیم انگار تمام خستگی سفرمون از بین رفته بود ...

پیرمرد قد بلند و چار شونه ای بود و بسیار علاقه مند به صحبت و کسب اطلاعات در مورد ایران  موضوعات تاریخی و  فرهنگی  ایران ... مطالعات گسترده ای هم داشت و بسیار با تجربه به نظر میرسید

با اینکه دیر وقت بود ولی با انرژی و با حوصله به حرف های ما گوش میداد و سوالهای کنجکاونه ای می پرسید

با مشخص شدن جای خواب ما که در سالن خونه بود برای فردا صبح هماهنگ کردیم جای خوابش جالب بود یه ننوی بزرگ بود که در گوش تا گوش سالن نصب شده بود و میگفت اون رو به قیمت زیاد از برزیل خریده و یه جای دیگه هم روی کاناپه بود که خیلی بزرگ نبود ولی خوب چاره ای نبود ....

.... ....

صبح زود ، پس از صرف صبحانه مختصر با لیو برای دیدن دیدنیهای شهر از خونه بیرون اومدیم و از اونجایی که لیو بازنشسته بود و وقتش هم آزاد بود .... از ما در مورد علائق ما پرسید و من گفتم دوست دارم جاهایی رو که اون پیشنهاد میکنه ببینم ... تلفنی با دوست دخترش  هماهنگ کرد و قرارشد یه جایی همدیگر رو ببینیم نفری 2.40 یورو بابت هزینه بلیط مترو پرداخت کردیم  و جالب اینجاست که در همه  میزبانها این مسئله ثابت و شفاف بود و هیچ تعارفی در کار نبود اونها در خانه بسیار مهمانواز بودند و در بیرون از خونه پرداخت همه چیز به صورت شیرینگ یا تقسیم سهم بود و هرکی پول خودش رو باید حساب بکنه مسئله ای که در فرهنگ ما یک کار مودبانه محسوب نمیشه و اگه ما میهمانی داشته باشیم هرگز اجازه نمیدیم که به قولی دست به جیبب بکنه ولی این موضوع در اروپا  کاملا حل شده است و تعارف وجود نداره ....

اولین مقصد ما بازدید از خیایانی بود که متشکل از مجسمه های زیادی بود که توسط مجسمه سازانی از سراسر دنیا درست شده بود و اسامی مشهوری همچون سالوادره دالی و هنرمندان بنام دیگری هم دیده میشد ....

مجسمه های متنوع با طراحی های نوین و کلاسیک و در ابعاد مختلف به چشم می خورد ...

دوست دختر لیو هم به نیمه های راه به ما ملحق شد ... خانم مسن و شیک و پیک  بود !

به پیشنهاد لیو و موافقت ما مسیرهایی رو برای عبور از مناطق دیدنی آمستردام انتخاب کردیم و کل مسیر رو پیاده و قدم زنان رفتیم جالب و دیدنی بود مسیرهایی رو که لیو انتخاب میکرد دیدنی و متنوع بود و از کنار کانالهایی که به زیبائی به هم وصل شده بودند و قایقها در طول اون عبور و مرور میکردند لیو میگفت که در گذشته این کانالها  برای راحتی در جابجائی آذوقه و مردم نقش بسزائی داشت  ....

عبور از کوچه پس کوچه های آمستردام با در نظر گرفتن اینکه این سفر دومین بازدید من بود ولی این بار رنگ و بوی دیگری داشت چون لیو مسیرهایی رو که انتخاب میکرد جالب و دیدنی بود و اگه ما خودمون می اومدیم به هیچ وجه نمی تونستیم اونجاها رو پیدا کنیم که جاهایی بود که یه جورایی مخفی بود مثلا بعد از گذر از یه درب کوچک که ظاهرش مثل ورودی یه خونه  معمولی بود ولی پس از عبور از یک گذر کوچه مانند به یه محله قدیمی و دیدنی رسیدیم که بانوشتن نمیشه اون رو توصیف کرد ....

از جاهای دیدنی دیگه که می تونم بهش اشاره کنم عبور از خیابان رد لایت آمستردام بود که در سفر قبلی از جمله جاهایی بود که بنا به دلایل واضح از دیدنش محروم شده بودم ولی اینبار با لیو و دوستش به اتفاق از وسط یکی از کوچه های رد لایت گذشتیم البته بیشتر بدلیل حس کنجکاوی خیلی دوست داشتم که این منطقه معروف تو آمستردام رو ببینم  محله در مرکز آمستردام بود در موردش خیلی چیزها شنیده بود ولی خیلی غیرعادی نبود و مردم هم بطور عادی بدون توجه به ویترین هایی که زنان در حال نمایش بودند در حال گذر بودند....

عکسبرداری در خیابانهای رد لایت ممنوع بود البته گفته میشه عمده فعالیت کاسبین این خیابان (زنان روسپی ) بعد از غروب آفتاب هست ولی در روزها بعضی از کاسبین محل فعال بودند (اضافه کاری ) .... از نکات جالب توجه وجود تندیسی از یک زن روسپی  در حاشیه یکی از کوچه های رد لایت قرار داشت

که در لوحی  از کلیه کسانی که در این حرفه زحمت کشیده بودند تشکر و فقدردانی شده بود !!

Red Light

بعد از گذر از کوچه پس کوچه های آمستردام به میدان دام رسیدیم مهمترین میدان شهر که محل تجمع گروههای مختلف بود و در گوشه ای از این میدان هم موزه مدام تسو قرارداشت که مجسمه های از افراد مشهور سیاسی ورزشی و...

ظهر به پیشنهاد لیو برای ناهار به یه رستوران رفتیم ، طبق فرهنگ اروپایی دعوت نمودن برای صرف ناهار به منزله مهمان نمودن افراد نیست و هر کس باید سهمیه خودش رو بپردازه رستورانی که لئو انتخاب کرده بود خیلی با کلاس و مجلل به نظر میرسید و گارسون با تعظیم و بفرمائید ویژه منوی مربوط به ناهار رو تقدیم ما کرد ، من تصمیم گرفتم که مثل خودشون تعارف رو بذارم کنار !! و مثل ایرانیها رودربایستی نکنم !! منو خیلی گرون بود البته برای ما ...

بعد از دیدن منو گفتم که تمایلی به خوردن ناهار ندارم ! اونها بعد از عدم موافقت من گفتند بهتره ما هم چیزی نخوریم بریم واونها اولش فکر کردند که ما بدلیل ماه رمضان غذا نمی خوریم خانومم هی غرغر میزد و با انتقاد از من میگفت چرا آبروریزی میکنی  !! ولی من با خونسردی گفتم همانطوریکه که اونها بدون تعارف و بدون رودربایستی رفتار میکنن چرا ما باید خجالتی باشیم و واقعیت رو نگیم ! چرا باید نفری 50 یورو بدیم  و ناهاری رو که نمی دونیم چی هست سفارش بدیم !! 100 یورو برای یه ناهار خیلی زیاده ....

بیرون رستوران به لیو توضیح دادم که علتش ضعیف بودن ارزش پول ما هست و با احتسایب مبلغ  یورو این ناهار خیلی گرون هست و لیو هم گفت این رستوران برای ما هم رستوران ارزونی نیست و به اتفاق به یک فست فود رفتیم و با کمتر از 5 یورو یه ناهار فست فودی خوردیم .....

پس از گشت و گذاری کامل ساعت 4 به خونه لیو برگشتیم و یه عصرونه به اتفاق و با همکاری همدیگه تهیه کردیم که مخلوطی از میکسچر میوه ها بود و با کمی پسته ایرونی و نوشیدنی استراحت اندکی کردیم ....

ادامه دارد

بهداد شنبه 24 دی‌ماه سال 1390 ساعت 07:05 ب.ظ

درود

همه چیز مثل همیشه واقعن عالی

اون خیابون قرمز هم جالب بود واقعن چقدر تمام مسایلی که برای ما غیر قابل هضمه رو ساده کردند

نمی دونم اصلن ما به اون نقطه می رسیم یا نه؟ !

...... اگه هر چیزی جای خودش باشه شاید خیلی مسائل قابل توجیه خواهد شد ....

ملکه شنبه 24 دی‌ماه سال 1390 ساعت 11:46 ب.ظ

خوشحالم که با وبلاگ مفید وزیبایت آشنا شدم دیگه میشم یه خواننده همیشگی مطالب تان

من هم خوشحالم از اینکه نوشته های پراکنده من شاید بتونه توجه شما دوست عزیز رو جلب کنه .....

ساناز دوشنبه 26 دی‌ماه سال 1390 ساعت 10:57 ق.ظ

سلام مطالب و عکسها خیلی خوب بود مخصوصا کنار گذاشتن تعارف توسط شما بنظرم کار خیلی خوبی کردی

دستت درد نکنه .... قابل توجه خانوم بنده !! ....

یاسمن جمعه 30 دی‌ماه سال 1390 ساعت 04:04 ب.ظ

از وبلاگ مفیدتون یه دنیا ممنون.
من هم تو سایت couchsurfing عضوم ولی تازه واردم خیلی سوال واسم پیش اومده شما می تونید راهنماییم کنید؟

سلام یاسمن عزیز
موردی نداره اگه بتونم پاسخ سوالات شما رو بدم باعث افتخار منه ....

شهرزاد شنبه 1 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 08:07 ب.ظ

سلام عموبابک
خیلی وب جالبی داریدوخیلی خوشم اومد.
عکس هاهم عالی بودن.عکس های
میدان دام واونجایی گفتین نمیشه توصیف کردعالی بود.
thanks alot for your interesting topics&I WISH U FOR THE BEST

Dear Sharzad
Thank you for your nice comment,It made me happy ...welcome to this blog I hope it would be interesting and I try to expose my experience to others
...

رضا چهارشنبه 22 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 03:19 ق.ظ

هم سبک نوشتن و روانی گزارشت جالب بود و هم مطلبت.
من ساکن تهرانم و همین الان برای ماموریت کاری یک هفته ای هست که تو امستردام هستم، بنظرم از این بهتر نمیشد توصیف کرد.
البته رد مورد ردلایت مطالب مهمی تو چن تا بلاگ دیگه خوندم که دیدنشونو به بهراد که کامنت گذاشته توصیه میکنم.

مرسی این نوشته شما باعث دلگرمی منه و امیدوارم بهتون خوش بگذره ...
رد لایت آمستردام هم جزء جاهای منحصر بفرد در دنیا هست و دیدنش برای پاسخ به کنجکاوی ، میتونه جالب باشه ....البته از دیدگاه پورنوگرافی به این قضیه نگاه نمی کنم ...

شادی پنج‌شنبه 24 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 01:17 ق.ظ

عالی عالی عالی
همیشه در سفر
منم امستردام بودم

سلام .... خوش اومدید

saber پنج‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 05:54 ب.ظ

سلام.این پستتون عالی بود.مخصوصا بودن عکسها.
من عاشق سفرم.اما خب به دلایل مالی خانوادگی تابه حال از ایران بیرون نرفتم.

سلام تشکر از همراهی شما ... ما هم جزء آدمهای پولدار نیستیم و فقط الویت بندی هزینه ها مون یک کم فرق داره
امیدواریم شما هم بزودی به خواسته هاتون برسید

elham یکشنبه 3 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 05:11 ب.ظ

salam
mojadadan mozahemetoon shodam .
امروز خیلی از صفحاتتون رو خوندم و موضوع خیلی جالب در مورد محاسبات مالی شما بود . این جوری هر کسی هم که می خواد بره متوجه می شه حدودا چقدر باید هزینه کنه .
یه نکته جالب در مورد رستورانی بود که با آقای لیو رفته بودین و نوشته بودین که مبلغ 100 یورو برای ناهار زیاد بوده. من هم دقیقا همینجور فکر می کنم .( علیر غم اختلاف نظری که در این مورد با مادرم دارم وهمیشه در سفرها بحثمون می شه)
ولی به نظرمن آدم می تونه با هزینه پایین تر کشورهای بیشتری رو ببینه و تجربه های بیشتری کسب کنه . ولی خوشبختانه همسر و فرزندم خیلی در سفر با من هم پا هستند و اصلا با موضع فست فود مشکلی ندارند .
در هر صورت باز هم ممنون . عالیه

سلام ... ممنون از همراهی شما ...راستش اون موقع با دلار 1500 تومانی برامون خیلی گرون بود حالا که دیگه با دلار 3300 تومانی اصلا نمیشه همچین سفرهایی رو رفت! (البته ما !! )

نیر یکشنبه 16 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 10:49 ب.ظ

چقدر دلم از این ننو میخواهد مالدیو در هتل ها زیاد بود مدل های مختلفی با تولیدرمان بسیار فرد فعالی بود ( آقای عبدالهی جهانگردی ارزان) خیلی گشتیم فروشی گیر نمی امد پس باید یک سفر بروم برزیل زود یکی بخرم تا عزراییل نمیامده سراغم استفاده کنم .از گزارش زیبایتان وعکس های حرفه ایتان لذت بردم
باسپاس بیکران

سلام .. این چه حرفیه نیر خانم ! ما تازه داریم برای سفرهای شما برنامه ریزی می کنیم ... سفر به اروپا مقدمه ای برای سفر به برزیل هست ...

هادی سه‌شنبه 6 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 12:20 ب.ظ

درود دوست من
وبلاگت رو توی سرچ گوگل در مورد امستردام پیدا کردم
من 6آگست دارم میرم آمستردام و چون فقط دو روز اونجام و اشنایی اونجا ندارم میخواستم ازتون خواهش کنم اگه وقت و حوصلش رو داشتین برام مسیر پیاده رویتون رو که دوست هلندیتون پیشنهاد داده بود رو یا رو نقشه مشخص کنید یا اسم خیابونا و کوچه ها رو برام بفرستین.ممنون میشم.
من لیست جاهای دیدنی رو از گوگل در اوردم ولی مطمئنا مسیری که یه محلی پیشنهاد میده یه چیز دیگست
سپاس

سلام ... متاسفانه با توجه به گذشت زمان چیزی بیشتر از اونچه که در مطلب ذکر کردم یادم نمیاد ... امیدوارم بهتون خوش بگذره

محمدرضا شنبه 24 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 09:09 ق.ظ

خیلی خوب و دوست داشتنی نوشتید باز هم بنویسید.ممنونم.

سلام ممنون از لطف شما ... سفرهای زیادی بعد از سفر اروپا نوشته شد الان هم با خاطرات سفر به تایلند در خدمت هستیم ...ممنون که کامنت گذاشتید

ک ک جمعه 19 شهریور‌ماه سال 1395 ساعت 09:15 ب.ظ

سلام جناب امیدوارم حالتان خوب باشد من یک راست میزم سز اصل مطلاب من میخوام برم آمستردام چون عاشق علف و حشیشم .اگر آشنایی اونجا دارید که بتونه منو تو یک کافه مستقر کنه اطلاع بدید آشپزیم بلدم تو شیرینی پزی هم بدک نیستم

سلام ک ک عزیز خوشبختانه در این زمینه نه تخصصی داریم و نه آشنایی ...تو ایران هم که این چیزها زیاده ! ... ولی بهتره با انگیزه بهتری بری آمستردام !!